Abonneren  Inloggen

De Switch: Van Electro-ink naar dikke bakken

29 augustus 2022

Misschien wordt het een nieuwe rubriek. Als we nog meer grafici vinden die het roer omgooiden, de branche verlieten, een heel ander leven instapten en er over willen vertellen. Mark Beekmans wilde in ieder geval wel vertellen wat hij is gaan doen, nadat hij zijn print- en signbedrijf verkocht aan Print.com en Kampert-Nauta.

De 41-jarige Mark Beekmans bijt het spits af. Voor velen van jullie is deze oud-vakgenoot geen onbekende: bijna 20 jaar bestierde hij TMB Print & Sign uit Schijndel. Sinds 2021 is Mark eigenaar van BeBo Goods (Beekmans Boekel), een handel in auto’s, motoren en partijgoederen. We spreken hem in het kantoor van zijn nieuwe onderneming. Voordat Mark ons meer vertelt over zijn huidige bezigheden, duiken we met hem zijn grafisch verleden in.

Van clubblaadje tot cursusboek

TMB Print & Sign wordt in 1991 opgericht door Marks ouders: Theo en Marij Beekmans. ‘TMB begon als kopieer- en inbindbedrijfje in onze garage, zodat mijn moeder wat om handen had én deze werkzaamheden goed kon combineren met haar gezin’, vertelt Mark. Van lokaal clubblaadje en kerkboekje groeide TMB al snel door naar grotere orders zoals cursusboeken voor een taleninstituut. ‘Binnen een jaar was de garage te klein en werd er een bedrijfspand betrokken. De daaropvolgende jaren zouden er nog vele verhuizingen volgen...’

Geen rode loper

Als ‘jong menneke’ weet Mark het al zeker: later gaat hij het bedrijf van zijn ouders overnemen. Het machinepark, het ondernemerschap en het klantencontact; het lijkt hem machtig mooi. Echter, de rode loper ligt niet direct voor Mark uit: ‘Na de mavo ben ik de opleiding Grafisch Management gaan volgen op het Grafisch Lyceum. Vervolgens heb ik me eerst moeten bewijzen bij andere werkgevers; mijn ouders vonden dat het je niet zomaar mocht komen aanwaaien als ‘zoontje van de eigenaars’. Met hen had ik een afspraak gemaakt: pas als ik ergens anders een vast contract kreeg aangeboden, mocht ik daar weg.’

Groeiambitie

Na diverse banen komt in 2001 Marks droom uit: hij wordt derde vennoot in het familiebedrijf. Drie jaar later neemt hij TMB van zijn ouders over. ‘Ik wilde onze digitale drukkerij, binderij en signbedrijf verder uitbouwen. Mijn ouders voelden zelf deze behoefte niet, maar steunden mij wel in mijn ambitie en bleven op de achtergrond in het bedrijf actief’, legt Mark uit. Onder zijn leiding groeit het bedrijf in vijf jaar uit van zes naar 21 medewerkers. ‘De orders vlogen binnen en we bleven innoveren; vrijwel iedere euro die er werd verdiend, werd terug in TMB gestoken.’ Ondanks de recessie blijft het bedrijf floreren. Maar dit heeft ook een keerzijde; de organisatie groeit niet evenredig mee. ‘Ik werkte 7 dagen in de week: om 06.00 uur deed ik als eerste het licht aan en ’s avonds laat pas weer uit. Toen mijn vader de administratie op zich nam en ik voormannen had aangesteld, kwam er gelukkig wat meer rust in de tent’, stelt Mark.

20 miljoen

Begin 2018 verhuist TMB naar een moderne locatie in Schijndel om verder te kunnen groeien. Alles ziet er rooskleurig uit, totdat Mark slecht nieuws te horen krijgt: zijn vriendin Ellen blijkt ernstig ziek. Maandenlang vliegt hij met haar de wereld rond, zodat Ellen de nodige medische behandelingen kan ondergaan. Mark: ‘Het runnen van een onderneming was naast mijn thuissituatie niet te doen. En dat had de nodig weerslag op de omzetcijfers. Al vaker had ik aanbiedingen gehad om TMB te verkopen, maar geen haar op mijn hoofd die daaraan dacht: voor nog geen 20 miljoen euro! Maar ineens leef je in een andere werkelijkheid...’

Opgelucht

In 2019 verkoopt Mark zijn bedrijf aan Print.com en Kampert-Nauta, waarmee TMB al jarenlang samenwerkt. Zij waren op zoek naar een eigen productiefaciliteit op het gebied van print en sign. ‘Het loslaten deed pijn’, vertelt Mark. ‘Maar ik was eveneens opgelucht dat alle medewerkers hun baan konden behouden; ik voelde mij verantwoordelijk voor hun gezinnen.’ Ook voor zijn ouders was de verkoop best even slikken. ‘Zij hebben jarenlang alles aan het familiebedrijf gegeven. Maar ze reageerden eveneens opgelucht; mijn ouders zagen in dat de zorg voor mijn vriendin niet te combineren viel met een werkweek van 100 uur.’

Groot cadeau

Eerst zou Mark nog drie jaar aangesteld blijven als technisch directeur van TMB. Wanneer de visies intern sterk uiteen blijken te lopen vertrekt Mark in 2021 met een vaststellingsovereenkomst. Op zijn verjaardag nota bene, maar achteraf ziet hij het als een groot cadeau. ‘Om mijn gedachten te verzetten ging ik een eindje motorrijden. Hier aan het hek zag ik een bord ‘Te Koop’ hangen. Een dag later besloot ik vrij impulsief om het pand te kopen.’ Mark wil er in eerste instantie units van maken voor de verhuur, maar trekt al snel de conclusie dat hij meer om handen moest hebben: ‘Jan, de toenmalige eigenaar van dit pand, verkocht auto’s waar hij nog van af moest. Ik ben hem gaan helpen. Uiteindelijk heb ik de resterende 80 auto’s van hem overgenomen en dan mag je ineens autohandelaar noemen’, lacht Mark.

Grotere kick

Vanuit BeBo Goods handelt Mark, met behulp van zijn vader, in zeer uiteenlopende goederen: van aanhangwagens, gereedschap en elektrische fietsen tot witgoed, campingstoelen en speelboxen voor kinderen. ‘Op zich maakt het mij niet veel uit wat ik verkoop. Het draait voor mij om het spel; het vinden van een goede deal met een schappelijke marge. Daarnaast geniet ik van het contact met de klanten.’ Ook verkoopt Mark tweedehandsauto’s, dikwijls acht cilinder gedreven voertuigen van Mercedes-Benz en Amerikaanse auto’s. Trots laat hij de Dodge Ram, Chevrolet El Camino en Mercedes Benz G63, GLS63 en GL63 op het terrein zien. ‘Auto’s zijn mijn grote passie; als ik er eentje verkoop geeft dat toch nét een grotere kick’, zegt Mark met een twinkeling in zijn ogen. ‘Intussen krijg ik ook steeds vaker de vraag om een specifieke auto voor een klant te zoeken die ze dan via mij aanschaffen, dat vind ik erg leuk.’

Gouden team

Maar zijn er ook zaken die Mark mist, nu hij de drukwerkwereld vaarwel heeft gezegd? ‘Zeker wel’, beaamt de ondernemer. ‘De relaties met klanten en leveranciers, maar zeker ook met mijn medewerkers. Zij vormden een gouden team. Klokken deden we niet en overwerk was nooit een probleem; je had gewoon iets voor elkaar over.’ Ook de legendarische vrijdagmiddagborrels en bedrijfsbarbecues worden door Mark erg gemist. ‘Op de vrijdag ging de eerste medewerker vaak pas om 22.00 naar huis en dit terwijl de werkdag er om 16.30 uur al op zat.’ Nog regelmatig heeft Mark contact met zijn oud-collega’s. ‘Ze waaien regelmatig aan voor een bak koffie, net als sommigen vertegenwoordigers. Iedereen blijft welkom om aan te schuiven.’

Op vakantie

Wanneer we Mark vragen of hij spijt heeft van de verkoop van zijn bedrijf, antwoordt hij stellig: ‘Absoluut niet. Mijn vriendin is nog steeds ernstig ziek, waardoor het prettig is dat ik mijn uren flexibel kan indelen. Inmiddels hebben we een zoontje van twee jaar. Als ik nog eigenaar zou zijn van TMB, dan zag ik hem amper opgroeien.’ Twintig jaar lang zeiden mensen tegen Mark dat er meer is dan werk alleen en dat heeft hij in de afgelopen periode pas echt ondervonden: ‘Ik geniet enorm van de vrijheid en mijn gezin. Eindelijk is er tijd om samen op vakantie te gaan met de caravan of voor andere hobby’s. Ik kan oprecht zeggen dat ik nu gelukkiger ben.’

Ondernemerstips van Mark Beekmans:

  • Zet je medewerkers op de eerste plaats; zonder hen maak je niks klaar.
  • Laat je grootste klant niet meer dan 5% van je omzet bepalen; zo blijf je onafhankelijk.
  • Durf taken los te laten en over te dragen aan andere bekwame mensen in je bedrijf.
  • Neem je medewerkers mee in de beslissingen en zorg ervoor dat de neuzen dezelfde kant op staan.
  • Durf fouten te maken. Gebruik de geleerde lessen in volgende beslissingen.
  • Ga eens op vakantie!

Oproep

PRINTmatters neemt graag een kijkje bij ondernemers die het roer volledig hebben omgegooid. Wat heeft hen doen besluiten om de grafische branche te verlaten? Welke nieuwe uitdaging zijn zij aangegaan? Of vice versa; komen uit een totaal andere branche en willen ze daarover vertellen? En welke ondernemerslessen willen ze met ons delen? Mocht je openstaan voor zo’n interview, laat het ons dan weten via robbert@printmatters.nl.


Dit artikel verscheen eerder in PRINTmatters 5. Het magazine ook ontvangen? Neem een proefabonnement en kies voor nazending!