Abonneren  Inloggen

Internationaal schitteren

31 augustus 2022

Iedereen wil dat haar of zijn drukwerk opvalt. Dat het aandacht krijgt, dat het van de schappen gepakt wordt en dat het respondeert. Eén van de grafische technieken die daarbij helpt, is drukwerkveredeling. PRINTmatters sprak met Iman van Krimpen, Jaap Flach en Léon Stormbroek van CMH en haar Belgische zusje Dekaplast over de marktontwikkeling en de internationale expansie.

Als je van grafische technieken houdt, dan is een bezoek aan ‘veredelaar’ CMH in Ridderkerk een feestje. De veredelingsmogelijkheden zijn vrijwel onuitputtelijk en leiden veelal tot schitterende creaties. Al voordat je in gesprek bent, knallen de grafische hoogstandjes je tegemoet en raak je geïnspireerd om het maximale uit je drukwerkuiting te halen. Eenmaal in gesprek is er geen houden meer aan. Dat gaat van bijzondere foliekleureffecten naar in zeefdruk opgebrachte glitters, van 3D spotlak naar pregen om dan vervolgens te zoeken naar optimalisatie door die technieken te combineren. Het houdt niet op. En dat is fijn, want voor elke wens is een oplossing.

Veranderend landschap

Het 30 man tellende CMH is samen met haar Belgische zusteronderneming Dekaplast (ook 30 man) de grootste veredelaar van de Benelux. De naam staat voor Candor Midden Holland, de naam die het bedrijf in 2003 kreeg nadat Candor in Apeldoorn het lamineerbedrijf Midden Holland overnam.

Goudfolie en in zeefdruk aangebrachte roodglitter met daaronder een preeg, maakt een kunstwerk van deze vlinder.

‘In die jaren groeiden we sterk in Nederland,’ aldus directeur en mede-eigenaar Jaap Flach. ‘Daarmee realiseerden wij met 9 regionale locaties een landelijke dekking en zaten we dicht bij alle drukkers.’ En vervolgens veranderde de markt razendsnel, weet ook de andere eigenaar, Iman van Krimpen, als geen ander. ‘Het aantal drukkerijen nam met meer dan de helft af na de financiële crisis in 2008, mede door de toegenomen digitalisering en de verzamelende werking van internetdrukkers. Als ondernemer ben je constant bezig het bedrijf aan zo’n snel veranderende markt aan te passen. Sinds die periode schaalden we weer af naar wat nu 1 grote efficiënte productievestiging is in Nederland. Daarnaast hebben we in Apeldoorn een transporthub.’

Scherp aan de wind zeilen

En dan beland je in 2022 en verandert de wereld opnieuw. Van Krimpen: ‘De coronacrisis had zijn weerslag en ook daar leerden we van. En nu heb je te dealen met totaal nieuwe invloeden. De grafische branche is een heel dynamische wereld waar je, zeker nu, heel scherp aan de wind moet zeilen. Er is een crisis qua grondstoffen. Denk maar aan papier; als de drukker niet aan papier kan komen, kunnen wij het niet veredelen. Het Europese personeelstekort merken wij in onze Nederlandse én Belgische vestigingen. En de prijs van energie, waarvan wij veel gebruiken, gaat door het dak.’ Je zou er moedeloos van worden. ‘Nee, je moet in hoog tempo schakelen om je aan te passen aan de markt. Er zijn volop kansen voor onze groeiambitie.’

Europese ambities

Flach: ‘Die ontwikkelingen maakten onze onderneming wel tot marktleider in Nederland. Maar de groei is er hier uit en stilstand is achteruitgang. Om onze positie te verbreden zijn we ons buiten Nederland gaan oriënteren. De groeiambitie leidde er toe dat wij in 2019 op de Belgische markt onze slag konden slaan. De overname van Dekaplast in Turnhout maakte onze onderneming meteen marktleider in de Benelux.’ Maar daar houdt het niet op. ‘Doordat we vanuit Turnhout de Franse taal machtig zijn en Frankrijk bereikbaar is, verwachten we daar op eigen kracht marktaandeel te verwerven. Die markt is naar Nederlandse maatstaven gemeten enorm. Een paar procent van die markt betekent voor ons al een mooie aanvulling op de bezetting.’ Ook de enorme Duitse markt heeft aandacht. Van Krimpen: ‘Het hoeft geen overname te zijn; het kan een samenwerking zijn of een co-ownerschap. De eerste connecties zijn er. We hebben een partner. De volgende stap kan nu gezet worden.’

Opdikkend spot uv-lak komt het best tot uiting bij lijnen en kleine vlakjes.

Goede adviseur

De mannen hebben naast vakkennis en ondernemerservaring een hoop knowhow opgebouwd omtrent overnames. Op de vraag of de overname bij onze zuiderburen anders is, zegt Van Krimpen: ‘Een goede voorbereiding helpt wel, maar garandeert niks. Gaandeweg leren wij meer over zaken als wetgeving, communicatie en cultuur.’ Flach over die overname: ‘We hadden een goede adviseur. Die heeft ons echt geholpen. Veel aspecten in regelgeving zijn in het buitenland echt anders.’

Merendeel verpakkingsmarkt

Op de vraag over de veredeltechnieken die de onderneming in huis heeft, zegt bedrijfsleider Stormbroek: ‘We doen bijna alles. Veel van ons werk is lamineren. Daarnaast brengen we UV-lak en bijzondere zaken als glitters aan in flexo of zeefdruk. Dat kan all-over, maar ook in spotlak. Qua afwerking kunnen we stansen en pregen. Het aanbrengen van folie (hotfoil, red.) doen we in Turnhout via een vlakbedmethode.’

Het grootste deel van de veredeling bij CMH en Dekaplast wordt toegepast op drukwerk voor de verpakkingsmarkt, zo’n 60%. ‘In dat segment is de vraag naar elementen om op te vallen op de schappen toegenomen. Aan de andere kant zijn productsoorten in het commerciële drukwerk, die vaak wat extra´s meekregen weggevallen. Denk aan offertemappen. Al met al zorgt dat wel voor een stabielere productiestroom. En dat is in deze tijd, waar het moeilijk is om aan vakmensen te komen, wel een voordeel.’ Flach: ‘In de zomer zie je daardoor geen dip, zoals voorheen met veel commercieel drukwerk wel het geval was. En dat betekent dat je nu ook in die periode veel handjes nodig hebt.’ De ondernemer sluit af met een glimlach: ‘Zo zijn er op alle vlakken uitdagingen.’

Dit artikel wordt je aangeboden door CMH. Het verscheen eerder in PRINTmatters 5. Het magazine ook ontvangen? Neem een proefabonnement en kies voor nazending!