Column: Human capital
Nu arbeid op de markt net zo schaars is als gas of olie, moeten werkgevers meer dan ooit hun stinkende best doen om werknemers aan boord te krijgen én te houden. Werken deed ik nooit alleen voor de materiële beloning. Ook voor het resultaat, de voldoening, de collegialiteit, de samenwerking en goede relatie met klanten.
Met de komst van het venture capital in organisaties waar ik werkte, kwam het resultaat steeds meer op de voorgrond en verdwenen voldoening, sfeer, commitment en goede relaties naar de achtergrond. Met als gevolg dat menigeen veranderde van broodheer. Je wilt tenslotte niet als een nummer in een Excelsheet gezien worden.
Mijn vriend Anton, die 35 jaar geleden met een kleine lening een eigen bedrijf startte en dit wist uit te bouwen tot een imperium, had van weinig dingen écht verstand. Hij was hierover altijd eerlijk. Wat hij bijzonder goed kon, was een sterk en hecht team vormen van specialisten in hun eigen vakgebied. Hij gaf ze vrijheid en vertrouwen in hun werk en liet ze zo bijdragen aan het bedrijfsresultaat. Anton liet een ieder meeprofiteren en deelde een part van de winst.
De exodus kwam op gang
Maar ook aan dit sprookje kwam een eind. Anton werd ouder, maar zijn zonen gingen hun eigen weg. Toen kwam er een grote olifant langs. Met niet slechts een grote slurf maar ook een enorme zak geld. Anton ging overstag, liet zich uitkopen en de lezer raadt het al… de sfeer veranderde totaal en de exodus van het personeel kwam op gang.
Human Resources Management is vandaag een enorme uitdaging. De sollicitanten staan niet in rotten van twaalf met de pet in de hand op de vroege maandagochtend op de stoep met de vraag of er nog wat te doen valt. Je mag al blij zijn als er überhaupt een reactie komt op een vacature. Solliciteren lijkt ook tot het verleden te behoren. We zoeken en vinden via ons netwerk. Met mijn laatste vier broodheren kwam ik in contact via dat netwerk. Iemand die jou voorstelt doet dat zeker niet wanneer diegene geen geloof in jouw kennis en kunde heeft. Of jou beschouwt als een zak hete lucht. Als ik er niks van bak, dan komt dat bij die ander als een boemerang terug.
De allerbeste PR-medewerkers
The job for life bestaat niet meer. Dat verkondigde Jack Welch van General Electric al enige tientallen jaren geleden. Zijn aanpak, om succesvolle employees te pamperen en minstens 10% van de mindere goden jaarlijks af te serveren, belandde op de vuilnisbelt. Jack had niet het eeuwige leven. Zijn gedachtegoed evenmin.
Ik heb voor HRM-managers geen pasklare oplossing. Was dat zo, dan woonde ik nu in een riante villa in Monaco met zeezicht, beschikte ik over een Bentley met chauffeur en spoot de champagne uit onze tuinfontein. Eén ding is zeker: tevreden enthousiaste employees zijn de allerbeste PR-medewerkers voor een onderneming.
Sjors Selger is een ervaren professional, actief in de grafimediawereld in de Benelux.
Deze column verscheen eerder in PRINTmatters magazine, editie april 2023. Het magazine ook ontvangen?