Abonneren  Inloggen

Gedrukte tattoos, ook als reclameboodschap

14 juli 2023

Voor de echte tattoo-liefhebber stellen gedrukte, tijdelijke, tattoos natuurlijk niets voor. Maar een echte in de huid ingebrachte tattoo is niet voor iedereen. Denk aan kinderen of het gebruik op festivals. Daarom is een tijdelijke versiering de ideale uitkomst en bij de laatste een prima marketingtool.

Kinderen, maar ook wat oudere jongeren - dan vaak in combinatie met events, vinden het leuk om versierd met een tijdelijke afbeelding rond te lopen. Even natmaken, een tijdje tegen je huid aan drukken en, hup, je hebt een tattoo. Eentje die er meestal na 2-6 dagen en wat schrobben weer afgaat. PRINTmatters sprak op de PSI, een beurs voor promotionele producten, met medewerkers van een drukker die van deze surrogaat-tattoo een hoofdactiviteit maakte. De gedrukte tattoo is geen recente uitvinding. Je ziet het al vele jaren. Maar er is wel steeds meer aandacht voor het ‘duurzame’ effect van de toepassing.

Uitvindingen

In dit geval gaat het om Print Tattoo, een merk van drukkerij Stainer uit Oostenrijk. Het 50 jaar oude en 70 man tellende familiebedrijf produceert met technieken als digitaal printen en zeefdruk. Voor offsetproducties werkt het samen met een partner. Stainer maakt ook ‘gewone’ producten, maar onderscheidt zich door research te doen naar productiewijzen van originele producten. Het gaat dan om uitvindingen zoals tijdelijke tatoeages, bedrukt teruggewonnen hout of grootschalige bedrukte gevels.

Met Print Tattoo maakt Stainer individuele tijdelijke tatoeages die met water op de huid kunnen worden aangebracht. Het product wordt vaak gebruikt als promotieartikel, bij sportevenementen, festivals en andere gelegenheden. Zo brengen tatoeages op een speelse manier reclameboodschappen naar de doelgroep. Merken als Heineken, IKEA en Jägermeister maken er al gebruik van voor hun creatieve marketingcampagnes. De producten van Stainer voldoen aan de strenge Europese cosmeticaverordening ((EG) nr. 1223/2009) en de speelgoedveiligheidsnorm (EN 71-3/9-11). Onafhankelijke testinstituten testen de producten regelmatig op huidvriendelijkheid om zo de veiligheid te garanderen.

Duurzaamheid

Marketingmedewerker Lara Hohenwarter benadrukt de verantwoordelijkheid die het bedrijf voelt, zowel voor de omgeving als voor de mensen die het product op hun huid toepassen. ‘We hechten er waarde aan om zo duurzaam mogelijk en lokaal te produceren. Onze printtattoos moeten duurzaam plezier brengen. Daarom leggen we veel nadruk op milieuvriendelijke en lokale productie. We passen bijvoorbeeld eco-energie toe in onze productiefaciliteiten: al 70% van onze energie wordt opgewekt door onze eigen zonnepanelen.’

De onderneming bevordert ook duurzame ontwikkeling in de producten: zo beweert het de eerste fabrikant te zijn die voor de tatoeages milieuvriendelijke papieren hoezen gebruikt in plaats van polyester hoezen. De hoezen kunnen eenvoudig worden gerecycled of gecomposteerd. Over het algemeen is alles wat overblijft van een tatoeage na gebruik biologisch afbreekbaar.

Alle grondstoffen, van het achtergrondpapier tot de inkten en lijmen, moeten altijd huidvriendelijkheid garanderen

Veganistisch

Ook zegt Stainer dat alle ingrediënten geclassificeerd zijn als veganistisch. Om aan al deze speciale eisen te voldoen, heeft Stainer een drukproces ontwikkeld dat bestaat uit offsetdruk en zeefdruk. Alle grondstoffen, van het achtergrondpapier tot de inkten en lijmen, moeten strikt worden gecontroleerd om altijd huidvriendelijkheid te garanderen en allergische reacties te voorkomen.

Door de drukmethoden te combineren kan niet alleen 4-kleurendruk worden gerealiseerd, maar ook wit-bedrukking. Ook kunnen speciale kleuren zoals goud, zilver, brons of glitter aan de tijdelijke tatoeages worden toegevoegd door speciale cosmetische pigmenten.

Tekst: Robbert Delfos | Fotografie: ©Stainer Schriften & Siebdruck GmbH & Co. KG.


Neem een proefabonnement op PRINTmatters magazine

Ontvang 3 nummers voor maar € 15