Abonneren  Inloggen

Two Sides spreekt REWE aan op ‘misleidende informatie’ over switch van papieren naar digitale folders

31 juli 2023

Two Sides, de organisatie die zich inzet om de duurzame en aantrekkelijke eigenschappen van drukwerk, papier en papieren verpakkingen te promoten, vindt dat REWE misleidende informatieheeft gedeeld over het stoppen met de verspreiding van papieren reclamefolders. In een persbericht zou de Duitse supermarkt misleidende milieuvoordelen hebben genoemd die print en papier onterecht bekritiseren. Bovendien ontbreekt in het persbericht de milieu-impact van de digitale folders.

Vorig jaar maakte REWE bekend per 1 juli 2023 te stoppen met het verspreiden van papieren folders. Wekelijks verspreidde de Duitse retailer zo’n 25 miljoen papieren folders. In het persbericht over deze keuze meldde REWE dat de overstap naar digitale folders meer dan 73.000 ton papier zou besparen, 70.000 ton CO2, 1,1 miljoen ton water en 380 miljoen kWh energie per jaar.

Sensationeel en misleidend

‘Wij zijn van mening dat deze verklaringen sensationeel en misleidend zijn wat betreft hun milieuclaims en de gebruikte statistieken, aldus Two Sides. ‘In het persbericht van het retailbedrijf wordt ook niet erkend dat digitale media een meetbare impact hebben op het milieu.’ In een brief vraagt Two Sides REWE om ‘te stoppen met het maken van deze misleidende berichten, en gedetailleerde informatie te verstrekken ter onderbouwing van de geclaimde milieuvoordelen.’

‘Te vaak wordt er gedacht dat de digitale vorm van een papieren uitgave geen invloed heeft op het milieu, aldus Two Sides in een persbericht. ‘Maar de impact van het gebruik van computers, telefoons en andere apparaten die informatie ontvangen en downloaden, en de infrastructuur die daarvoor nodig is, mag niet genegeerd worden. Bovendien zullen ontvangers van de digitale communicatie van REWE deze vaak uitprinten, zeker wanneer het gaat om kortingsbonnen, wat op een thuisprinter misschien nog wel schadelijker is. Ieder bericht over de milieuvoordelen van het stoppen met papier en drukwerk, zou vergezeld moeten gaan met een toelichting over de digitale impact en de netto voordelen.’ In het persbericht verwijst Two Sides onder andere naar een onderzoek van The Shift Project uit 2019, waaruit blijkt dat het energieverbruik ten behoeve van digitale technologieën jaarlijks met 9% toeneemt.

Onderbouwen milieuclaims

Two Sides is het ook niet eens met de bewering dat er ‘1,1 miljoen ton water’ wordt gebruikt bij de productie van de folders. ‘Binnen de productie wordt proceswater gebruikt, maar dit water verdwijnt niet. In Europa is 87,3% van de gebruikte inname oppervlaktewater, zoals rivieren en meren, en het is belangrijk om te erkennen dat inname niet gelijk staat aan consumptie. Ongeveer 90% van het water dat in de Europese papierindustrie wordt gebruikt, wordt na behandeling teruggevoerd naar de bron.’

Two Sides vraagt REWE om Two Sides te voorzien van op feiten gebaseerde informatie, waaronder een gedetailleerde en specifieke levenscyclusanalyse van de impact van digitale communicatie versus de papieren folders die ze vervangen. Als REWE de sensationele milieuclaims niet kan onderbouwen, vraagt Two Sides om niet meer te communiceren dat een overstap naar digitale communicatie beter is voor het milieu.

‘De acties van REWE en de rechtvaardiging ervan op milieugronden zijn echt teleurstellend’, zei Jonathan Tame, algemeen directeur van Two Sides. We accepteren dat bedrijven geld willen besparen, maar deze verklaringen zijn niet alleen misleidend, maar ook enorm schadelijk voor een sector die meer dan 640.000 mensen in meer dan 112.000 bedrijven in Europa in dienst heeft.’

Lees het volledige persbericht van Two Sides hier.

Foto: Copyright REWE


Geen nieuws missen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van PRINTmatters