Duurzaamheid versus marge
Waar moet je als merk aan denken bij nieuwe productverpakkingen? En hoe maak je als verpakkingsproducent marge, ondanks de kostenstijging van grondstoffen?
De zojuist genoemde perspectieven kwamen als belangrijkste elementen naar boven na het lezen van diverse trendrapporten van grafische merken als Domino, Esko en HP. De verpakkingswereld is een stabiele markt. Er zijn (steeds meer) verpakkingen nodig. Tegelijk is het een markt met enorme uitdagingen. Verpakkingen moeten duurzamer. Denk aan duurzamer materiaal, productie en transport. In de EU zijn er heuse normen gesteld. De richtlijn voor verpakkingen en verpakkingsafval, de Packaging and Packaging Waste Directive (PPWD), is als onderdeel van de Green Deal de strengste die er is. Plastic voor eenmalig gebruik wordt ten zeerste afgeraden. Het beeld is vaak dat plastic de grote boosdoener is, maar in de kern is plastic goed materiaal zolang het wordt ingezameld en hergebruikt. Daar schort het aan. Het Esko-rapport omschrijft het als: ‘De belangrijkste drijfveer is niet plastic versus papier. Het gaat om het gemak waarmee het kan worden gerecyceld.’
Wat consumenten willen
Consumenten vinden het duurzaamheidsaspect belangrijk. 45% heeft, volgens cijfers van Smithers, een positievere mening over merken als er geen of weinig plastic in de verpakking zit. 26% kan een merk noemen dat ze hebben gekocht waar geen plastic in de verpakking zit. De psyche beperkt zich niet tot wat je zelf vindt. 42% wil gezien worden als iemand die milieuvriendelijke producten koopt. En daar komt-ie: 67% vindt dat bedrijven verantwoordelijkheid moeten nemen voor de recycelbaarheid. Consumenten (52%, volgens Aquapack) zouden zelfs meer voor een product willen betalen voor milieuvriendelijke verpakkingen van kleding en accessoires. Datzelfde onderzoek zegt dat 67% meer gebruik van papieren verpakkingen wil zien. Onderzoek uit 2021 van Esko toont dat 71% van de consumenten het vrij tot extreem belangrijk vindt dat verpakkingen ‘duurzaam gemaakt zijn van hernieuwbare bronnen’. Bij de merken lag dat percentage zelfs op 90%. Voor merken is het nu een must om zo ver mogelijk te gaan in het realiseren van een keten met 0% uitstoot, want dat is het algemene EU Green Deal-doel per 2050: een circulaire economie.
Marge is de uitdaging
Gelukkig kunnen juist de leveranciers en producenten met hun kennis van materialen, toepassing van innovatieve software en hightech productiemiddelen bijdragen aan de transformatie naar duurzamere productiewijzen. Maar... 63% van de leveranciers en 73% van de ondervraagde merken zien de druk op de marges als gevolg van stijgende materiaalkosten als hun grootste uitdaging. Denk aan kosten voor karton, inkt, energie en arbeid, en daar komt het tekort aan arbeidskrachten nog bij. De grote truc om de slag naar een toekomst met marge te realiseren, is de combi van duurzaam en efficiënt werken.

3D-ontwerpsoftware
Geautomatiseerde processen zijn essentieel. Automatisering had volgens geënquêteerden de grootste positieve invloed op het beheer van de onderneming. Daarmee breng je de nauwkeurig geproduceerde verpakkingen efficiënt naar de consument. Dat begint al aan de basis, verpakkingsontwerpen. Dat kan allemaal digitaal met duidelijke 3D-modellen. Uiteraard meldt Esko in het rapport de eigen oplossingen, zoals ArtiosCAD en Studio. ‘Digitale prototypes zijn hyperrealistisch.’ E-commerce vereist dat productfotografie op digitale platforms identiek is aan wat er in het winkelschap ligt. Met nieuwe digital twin-technologie kunnen packshots automatisch worden gegenereerd zonder dat er fotografie nodig is, klaar voor gebruik op e-commercesites en voor promoties.
De cloud is een must
Werken in de cloud is een must om zonder knelpunten en vertragingen te werken aan een maximale return on investment. Gebruik geen lokale implementaties die in de privé cloud worden uitgevoerd, die zijn traag en uitdagend. De hele keten moet gekoppeld zijn, van design, workflowbeheer tot palletiseren. Er is software die de supplychain bevordert door een optimale verpakkingsvorm te construeren, waardoor transportmiddelen maximaal geladen worden en dat scheelt uitstoot. Daarnaast kijken merken en verpakkingsproducenten naar substraat innovatie en gebruiken en zoeken ze monolagen en monomaterialen om verpakkingen te maken die gemakkelijk recyclebaar en beter biologisch afbreekbaar zijn.
Digitaal drukken
Een belangrijke trend is de toenemende vraag naar minder voorraad, kleinere oplagen en personaliseren. Dat verklaart de groeiende positie van digitaal drukken ten opzichte van traditionele technieken als diepdruk, offset en flexodruk. Overigens, wereldwijd pakt digitaaldruk nog maar een beperkt percentage van de enorme verpakkingsmarkt. Maar het groeit en met reden. Xeikon introduceerde vorig jaar de voedselveilige Titon tonertechnologie. Die maakt digitaal drukken op papier mogelijk in de markt van flexibele verpakkingen. Linus Jäck, marketingmanager bij het Zwitserse pastamerk Bschüssig, heeft positieve ervaringen met deze techniek. Volgens hem kan het beprinte papier na gebruik namelijk bij het oud papier, mede omdat er geen coating nodig is. Volgens Jäck is de consument enthousiast en verwacht het bedrijf op jaarbasis 35 ton minder plastic nodig te hebben.
Elke verpakking anders
HP, dat ook digitale drukmachines produceert, verwacht een stijging van digitaal drukken mede doordat de consumentenvraag verandert. Die wil persoonlijker aangesproken worden, bestelt vaak online en kun je juist met nieuwe actuele designs en campagnes bij het merk betrekken. De fabrikant ziet in de label- en verpakkingsindustrie meer merken stappen zetten op het gebied van mass customization en mass personalisation. Deze digitale drukopties produceren oplages, waarbij het design van elk product uit die massa net iets anders is. Dat kan in vormgeving van beeld, maar evengoed in tekst. En... volgens HP-onderzoek is 70% van de consumenten bereid zeker 10% meer te betalen voor gepersonaliseerde producten. Digitaal drukken, of in dit geval beter gezegd printen, gebeurt in verpakkingsland al wel breed als het gaat om codering, een van de specialiteiten van Domino Printing dat die apparatuur ontwikkelt en bouwt. Met het in bestaande MES of ERPsystemen installeren van automatiseringssoftware inclusief vision inspectiesystemen op codeer- en markeergebied, voorkom je handmatig werk en fouten. Belangrijk voor optimale efficiency, in de hele keten.
Communiceer duurzaamheid
En als je de hele duurzaamheidskwestie als materiaal, efficiënte productie en transport op de rit hebt, moet je het wel duidelijk communiceren. Daar blijkt het nog aan te schorten. De consument kent de verschillende duurzaamheidstermen niet en producten zijn vaak niet duidelijk geëtiketteerd of dragen slechts een recyclebaar-symbool. Dit zorgt voor verwarring en laat ruimte voor verkeerde interpretaties. Esko citeert uit Mintel’s Global Packaging Trends 2022 een CO-2rapportage. Om de CO2-voetafdruk te beschrijven gebruiken bedrijven veel termen als ‘koolstof-neutraal, koolstofnegatief, koolstofpositief, koolstofgebalanceerd, koolstofvrij en koolstofcompensatie.’ Help jezelf, de ontwerper en de consument met duidelijke koolstof claims op verpakkingen.
Iedere week het laatste nieuws in je mailbox?