Abonneren  Inloggen

Biharie is back

7 september 2023

Dharminder Biharie is een ‘oude’ rot in het grafische vak. Met veel ervaring op zowel technisch vlak als op het gebied van business development. Hij werkte een paar jaar in een andere branche, maar keerde onlangs terug. Voor PRINTmatters schrijft hij een jaar lang elke editie een artikel waarin hij zijn visie op belangrijke ontwikkelingen geeft. We peilden zijn visie op het geheel.

Waarom terug in deze industrie? ‘Ik heb paar jaar in de kantoorinrichting en bij meubel­fabrikanten mogen werken. Een leerzame periode, omdat ze eigenlijk beleving verkopen. Maar de selling cycles zijn lang. Te lang voor mijn ongeduld. Dan begint mijn ADD-brein te kraken, te protesteren en te verlangen naar creëren in plaats van beheren. Gaandeweg ontdek je dat de printmedia enkele bijzondere en mooie snijvlakken heeft: technologie, creativiteit en business. Tel daarbij op dat het een procesgedreven maakindustrie is en dat alles visueel is. Hoe mooi is dat!’

We mogen trots zijn

Mooie industrie? ‘Ik heb andere industrieën en goeroes horen praten over Industrial Manufacturing 3.0 of 4.0. Dat alles internet- en AI-gedreven is. Stop. Zijn we vergeten dat de printmedia al sinds 2005 manufacturing on demand doet? JMF- en JDF-standaarden waren de digitale tolken om MIS, CRM, W2P en ERP met elkaar te laten kletsen. Dan doen we dit al heel lang, hè? We mogen trots zijn op onze business.’

Beter worden in marketing en sales

Wat kan er beter? ‘Misschien moeten we gewoon beter worden in marketing en sales. Met alle respect hoor, maar als de Fransen een paardenvijg met Maggie als ‘produit regionaux’ kunnen verkopen, dan moet onze industrie een tandje bijzetten. Van oudsher zijn de meeste bedrijven slecht in verkoop en marketing. Dan kan beter. Meer flair en minder technische specs opdreunen. Interesseert het jou wat voor batterij je Oral-B tandenborstel heeft?

Allemaal de klos?

Zijn er nog kansen in een krimpende markt? ‘Ja, maar dat gebeurt ook in andere industrieën. Dat mag geen excuus zijn om het niet beter te doen. Dan hoor en lees je: ‘De garage klaagt over elektrische auto’s, de retailers over webwinkels, de kaasboer over verpakte blokken fabriekskaas van de blauwe vette cholesterolhamster. Vertaalbureaus, stockfotobureaus, muziekmakers, ontwerpers, programmeurs zijn straks allemaal de klos door AI. Advocatuur, tenderbureaus en tenderschrijvers zijn de sigaar.’ Zomaar een greep. Wij hebben onze portie al gehad. Dus hup, trotser zijn op wat je doet en maakt, beter ventileren naar de buitenwereld en verkoop de echte beleving.’

Lees het complete artikel in PRINTmatters 4.


Nog geen abonnement?

Neem een proefabonnement en kies voor nazending