‘Side hustle is goed voor je brein’
Dharminder Biharie is een ‘oude’ rot in het grafische vak. Met veel ervaring op zowel technisch vlak als op het gebied van business development. Hij werkte een paar jaar in een andere branche, maar keerde onlangs terug. Voor PRINTmatters schrijft hij een jaar lang elke editie een artikel waarin hij zijn visie op belangrijke ontwikkelingen geeft. Nu eerst een (her)introductie.
Op een warme zomerdag in juni 2019 trok ik de grafische deur dicht bij Xerox. Het was mooi geweest. Vanaf 2017 was ik volgens de KVK al ondernemer. Dus ja, ik ging nu echt mijn eigen broek ophouden. Dat ging goed, tot een exotisch virus in het voorjaar van 2020 besloot roet in het eten te gooien. Ik heb mijzelf kunnen bedruipen tot 2021, maar de oorlogskas raakte leger. Ik ging weer in loondienst. Niet meer in de printmedia, maar in de kantoorinrichting. Ik hield mijn eigen onderneming ernaast en deed opdrachten voor fabrikanten. Van kleine opdrachten tot het ontwikkelen van een Europese channel- strategie voor een grote Japanse printerfabrikant. Eigen side hustle is goed voor je brein en was mijn uitlaatklep.
Tonerliefde
Mijn voorliefde voor ‘imaging’ is nooit verdwenen. Als kind vond ik een fotocamera al magie. Printen en drukken is Hans Klok 4.0. Beetje tonerpoeder, spanning: laden en ontladen. Voilà! Daar is een afdruk. De start in het ‘vak’, na het grafisch lyceum, was in de repro van het GAK, in 1992. Het huidige überdigitale UWV. Er stonden zeven Xerox 5090, 5100 en een 1090 op een rij. Met 64 miljoen (!) afdrukken per jaar bij het GAK, was het een drukke boel. Er waren 34 dis trictskantoren en die moesten allemaal op tijd van papier voorzien worden, van informatie, wetswijzigingen, beleid en documenten uit de ambtelijk kraamkamer. Het begin voor tonerliefde.
Waarom weer terug?
Waarom terug in deze industrie? Ik heb paar jaar in de kantoorinrichting en bij meubelfabrikanten mogen werken. Een leerzame periode, omdat ze eigenlijk beleving verkopen. Maar de selling cycles zijn lang. Te lang voor mijn ongeduld. Dan begint mijn ADD brein te kraken, te protesteren en te verlangen naar creëren in plaats van beheren. Gaandeweg ontdek je dat de printmedia enkele bijzondere en mooie snijvlakken heeft: technologie, creativiteit en business. Tel daarbij op dat het een procesgedreven maakindustrie is en dat alles visueel is. Hoe mooi is dat!
We mogen trots zijn
Ik heb andere industrieën en goeroes horen praten over Industrial Manufacturing 3.0 of 4.0. Dat alles internet en AIgedreven is. Stop. Zijn we vergeten dat de printmedia al sinds 2005 manufacturing on demand doet? JMF en JDFstandaarden waren de digitale tolken om MIS, CRM, W2P en ERP met elkaar te laten kletsen. Dan doen we dit al heel lang, hè? We mogen trots zijn op onze business. Misschien moeten we gewoon beter worden in marketing en sales. Met alle respect hoor, maar als de Fransen een paardenvijg met Maggi als ‘produit regionaux’ kunnen verkopen, dan moet onze industrie een tandje bijzetten. Van oudsher zijn de meeste bedrijven slecht in verkoop en marketing. Dan kan beter. Meer flair en minder technische specs opdreunen. Interesseert het jou wat voor batterij je OralB tandenborstel heeft?
Allemaal de klos?
Ja, maar we krimpen, hoor je dan. Maar dat doen andere industrieën ook. Dat mag geen excuus zijn om het niet beter te doen. Dan hoor en lees je: ‘De garage klaagt over elektrische auto’s, de retailers over webwinkels, de kaasboer over verpakte blokken fabriekskaas van de blauwe vette cholesterolhamster. Vertaalbureaus, stockfotobureaus, muziek makers, ontwerpers, programmeurs zijn straks allemaal de klos door AI. Advocatuur, tenderbureaus en tenderschrijvers zijn de sigaar.’ Zomaar een greep. Wij hebben onze portie al gehad. Dus hup, trotser zijn op wat je doet en maakt, beter ventileren naar de buitenwereld en verkoop de echte beleving.
Zintuigen business
Als je er 4 jaar tussenuit bent, dan kijk je anders naar de business. Bij het ene bedrijf staat business bovenaan, bij de ander technologie. Het is maar net wie je wilt bedienen in de markt. Internetklanten zal het jeuken of het een achtkleurenmachine is. Online gemak en betaalbaarheid spelen eerder door hun hoofd. Kunstenaars die hun levenswerk op papier willen zien, willen voelen en beleven. De printmediaindustrie zit in de zintuigen business. Als je dat nu nog niet snapt. Voelen, zien, aanraken, ruiken en proeven (printpapier van de bakker :0). Waarom verkopen we toch zo graag op prijs?
Verbeteren van je bedrijf
Wat ik daadwerkelijk gemist heb, zijn de gesprekken met de eigenaren. Bij mijn laatste baan was het klaar als een product verkocht was. Mensen die mij beter kennen, weten dat ik graag een gesprek heb over de toekomst en het verbeteren van je bedrijf. Een digitale oplossing is vaak de uitkomst. Maar dat is niet zo interessant. Het is de optelsom die ervoor zorgt of het slaagt. Inkopen doe je alleen, ondernemen en investeren doe je samen. Want je moet uiteindelijk je brood ermee verdienen, je gezin onderhouden en ieder kwartaal de blauwe fiscale postduif blij maken. Het mooie van printmedia is dat het altijd in beweging zal blijven. Over die belangrijke bewegingen schrijf ik de komende tijd in PRINTmatters.
PRINTmatters magazine ook bij jou op de deurmat?