‘Grootste probleem in de grafische industrie is ... de grafische industrie’
Dharminder Biharie neemt geen blad voor de mond als het gaat om de marketing en sales in onze mooie grafimediawereld. In de PRINTmatters-editie die vanaf 31 oktober bij de lezers op de mat valt schrijft hij op zijn directe wijze over dit onderwerp.
Ironie druipt er vanaf
Even een voorproefje: ‘Er is een boekdrukker failliet gegaan die managementboeken drukte over efficiënt produceren, marketing en verkoop. Ze hebben het niet gered vanwege overcapaciteit en prijsdruk. Snapt u het nog? De ironie druipt er vanaf. Zo dol we zijn op techniek en efficiency, zo matig doen we het in marketing en sales. Zalen stromen vol als er een nieuwe Fogra-strip wordt aangekondigd. Fantastisch! Alleen je hebt er geen bal aan als je niet in staat bent om je diensten of producten te verkopen.’
Kijken naar de shit van een ander
‘Normeringen zijn nuttig, maar geven geen enorme salesboost (eerder een eenvoudige vergelijking met de concurrent). De shit van een ander. Waar komt dit toch vandaan? Waarom zijn vooral grijze witte mannen zo dol op techniek? Dat komt doordat ze verzot zijn geraakt op hun eigen taal. Vakjargon. Eigen wereld. Eigen grafische puntverkleining. Terwijl de wereld om hen heen aan het veranderen is.’
Zin in meer prikkelende tekst? Lees het volledige artikel in het PRINTmatters magazine. Nog geen abonnee? Neem een proefabonnement en kies voor nazending, dan ontvang je de editie met het artikel van Dharminder Biharie binnenkort in de bus!