Getemd cookiemonster is een kans voor print
Eind dit jaar past (ook) Google zijn cookies aan. Europese privacywetgeving dwingt het bedrijf daartoe. Met name de elementen gericht op marketingdoeleinden – de zogeheten Third Party Cookies – vervallen. Voor marketeers betekent dat een pijnlijk verlies van digitale advertentiemogelijkheden. Print zou zo maar eens de grote verlosser kunnen zijn.
Iedereen kent het. Je bekijkt bij een reisorganisatie een vakantieadres, bijvoorbeeld in Rome. Vervolgens krijg je nog weken lang op de meest onverwachte momenten, terwijl je compleet andere websites bezoekt, het Colosseum, de Trevifontein of de Sint-Pietersbasiliek in beeld als advertentie van die reisorganisatie. Dat komt doordat bedrijven met het plaatsen van cookies op hun websites zoekgedrag zien en vastleggen. Zo zien ze wanneer de bezoeker de website voor het laatst bezocht, waarnaar gekeken is en of er persoonlijke info is achtergelaten.
Inbreuk op privacy
Die info wordt beschikbaar gesteld, met Google als grootste facilitator. Zo krijg je als bezoeker advertenties van producten te zien die je eerder op een andere website bekeek. Bedrijven definiëren hun doelgroepen en op basis van profielen komen ze dankzij die beschikbaar gestelde cookiedata bij de juiste persoon terecht. Een ideale, directe benadering van potentiële klanten. Maar veel consumenten beschouwen dat als een hinderlijke inbreuk op hun privacy.
Conversie daalt enorm
Het effect van de aanstaande verandering is dramatisch voor marketeers: conversie daalt met 50%. Browsers van bedrijven als Safari, Firefox en Edge zijn al om. De ervaringen van Safari, Firefox en Edge zijn schrikbarend voor marketeers. De data in conversiemeting tonen een daling van 50%. De focus van bedrijven komt nu te liggen op het vergaren van ‘First Party data’, informatie die de klant vrijwillig bij de onderneming achterlaat. Dat vraagt om vertrouwen. Vertrouwen van klanten dat je nooit mag beschamen. Die veiligheid is essentieel.
Print kan de oplossing zijn
En juist daar kan print een belangrijke rol spelen. De onderneming die die data ontvangt en daar iets mee doet, werkt vaak samen met derden om transacties rond te krijgen. Simpel voorbeeld: een klant bestelt online een paar schoenen en zal moeten afrekenen. Dat gebeurt via een financiële partij. Idem bij afleveren. Het afleveradres komt samen met de productomschrijving bij het warehouse. Met die partijen moet je sluitende afspraken maken om verspreiding van persoons- en interessedata buiten dit gebruik te voorkomen. Bedrijven in print, direct mail en marketing kennen dit traject door en door. Denk maar aan alle info die je (nog) op papier krijgt van banken en verzekeraars. Die bedrijven beschikken ook over alle software en digitale druk-productiemiddelen om met een gepersonaliseerde aanhef een aanjagende rol te spelen.
Lees het uitgebreide artikel in de PRINTmatters die deze week op de mat valt.
Nog geen abonnement?
Neem een proefabonnement en kies voor nazending, dan valt PRINTmatters 5 binnenkort ook bij jou op de mat!