Abonneren  Inloggen

Ben jij al transparant over jouw duurzaamheidsprestatie?

19 december 2023

Dat is de vraag die adviseur Gijs Vermeulen stelt aan de lezers van zijn artikel in de nieuwe PRINTmatters-editie. Het is namelijk een kans. Als je er aan werkt en dat in je boodschap verwerkt sta je sterker.

Klanten, leveranciers en beleggers vinden maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) steeds belangrijker. 72% van hen verwacht dat over 5 jaar duurzaamheid de standaard is. Dus voordat ze zaken met je doen, willen ze inzicht in jouw duurzaamheidprestaties. Door transparant te zijn over de relevante eigenschappen van een product of van je onderneming, kunnen ze bewust kiezen met wie ze in zee gaan of welke partijen zichzelf buiten spel zetten.

Meer inzicht in jouw onderneming

Ook voor bedrijven zelf biedt transparantie voordelen; het leidt tot meer inzicht in de eigen onderneming en daardoor tot kosten efficiëntie, innovatie en verbetert de reputatie. Dit tezamen maakt dat het bedrijf een aantrekkelijker partij wordt voor bijvoorbeeld personeel en klanten. Samenvattend: transparantie geeft bedrijven de noodzakelijke maatschappelijke legitimiteit.

Niet meer vrijblijvend

Vanaf 2024 moeten de eerste bedrijven in de EU verplicht gaan rapporteren over hun duurzaamheidsprestaties. Dit vloeit voort uit het Parijs Akkoord waarin landen hebben afgesproken de opwarming van de aarde te beperken tot onder 2 graden Celsius. Een pakket aan maatregelen en beleidsinitiatieven, de “Green Deal”, moet de Europese Unie helpen met een groene transitie om in 2050 klimaatneutraal te zijn.

Denk vooral niet: mijn tijd komt wel

De rapportage start over 2024 voor de grootste B.V.’s en N.V.’s, maar de groep wordt jaarlijks uitgebreid - waarbij het grotere MKB voor rapportage over 2026 genoemd wordt. Voor de grafische sector, waarin ook veel middelgrote en kleine bedrijven actief zijn, is dit dus vaak nog wat verder weg, echter geen reden om achterover te leunen. Zakelijke klanten zullen namelijk moeten gaan vragen aan leveranciers om informatie te delen over relevante ESG factoren. ESG staat voor Environmental, Social Governance. De milieu standaarden gaan bijvoorbeeld over CO2-uitstoot en afval.

Artikel lezen?

In de onlangs verschenen editie van PRINTmatters lees je het volledige artikel van Gijs Vermeulen over werken aan duurzaamheid en de transparantie erover. Wil je dit magazine ook ontvangen? Neem een proefabonnement en kies voor nazending.