Abonneren  Inloggen

Impact crisis Rode Zee op grafimediamarkt

10 januari 2024

Als de crisis in de Rode Zee voortduurt, kan de mondiale scheepvaartcapaciteit met wel 20% worden verminderd. En dat zorgt dan voor prijsstijging van machineonderdelen en verbruiksartikelen, zoals inkt en toner.

Aanvallen op de scheepvaart naar Suez door Houthi-troepen creëren voor Europese drukkers het risico van dramatische prijsstijgingen van verbruiksartikelen en machines. De Britse grafimediavereniging IPIA (Independent Print Industries Association) waarschuwt er via het Britse Printweek voor dat fabrikanten bij een langdurige crisis de kosten doorberekenen aan drukkerijen.

Omvaren via Kaap de Goede Hoop

Veel rederijen hebben besloten hun schepen om Kaap de Goede Hoop te laten varen in plaats van de overtocht te proberen, een reis die 14 tot 21 dagen kan duren en een aanzienlijk risico op stormschade met zich meebrengt.

20% minder scheepvaartcapaciteit

Met een eindig aantal containerschepen in de wereld en een aanzienlijke toename van de transporttijd voor veel van die schepen zou de mondiale scheepvaartcapaciteit met maar liefst 20% kunnen worden verminderd, aldus het Zwitserse logistieke bedrijf Kuehne & Nagel.

Gericht op bedrijven die met Israël zaken doen

Britse brancheorganisaties werden voor Kerstmis door hun regering geraadpleegd over de mogelijke impact van de verstoring, die in oktober door Houthi-troepen werd veroorzaakt. De Houthi’s, die de facto de regering van Jemen vormen, beweren dat de aanvallen een vergelding zijn voor de Israëlische oorlog in Gaza, en dat ze zich richten op bedrijven die zaken doen met Israël.

Over 3 maanden hogere prijzen

Brendan Perring, algemeen directeur van de IPIA, vertelde Printweek dat als de Suez niet binnen de komende 3 maanden wordt heropend, fabrikanten mogelijk de kosten moeten gaan doorberekenen aan hun klanten.

Veel toner komt uit Japan

Hij voegde eraan toe dat ongeveer 90% van de inkten, productieapparatuur en reserveonderdelen die in de industrie worden gebruikt, in Oost-Azië worden vervaardigd, waarbij tonerbevoorrading vooral gevaar loopt omdat er zoveel in Japan wordt geproduceerd.

Prijsstijging

‘Als de crisis langer dan [drie tot zes maanden] aanhoudt, en er is sprake van een aanzienlijke daling van de totale scheepvaartcapaciteit, zal dat echte problemen veroorzaken. Het tweede gevolg – ​​en dat hebben we gezien toen het Evergreen het Suezkanaal slechts een week blokkeerde, in maart 2021, is dat het een verkopersmarkt wordt. Er is een enorme vraag en een beperkt aanbod – de prijzen voor zeecontainers zullen aanzienlijk stijgen.’ Mondiale luchtvracht is nauwelijks een optie, voegde hij eraan toe, omdat deze al zo dicht bij de capaciteit opereert.

Nu meer veerkracht dan tijdens Corona en de Evergreen-blokkade

De ervaringen van bedrijven met mondiale aanbodproblemen in de afgelopen jaren – eerst met het Evergreen-schip en vervolgens met de verlengde lockdown van China – hebben echter tot een grotere veerkracht geleid, voegde Perring eraan toe. Aan de positieve kant heeft de laatste crisis ervoor gezorgd dat onze toeleveringsketen veel noodplannen heeft ingevoerd en veerkracht in het systeem heeft opgebouwd met voorraden. Als deze crisis twee of drie jaar geleden had plaatsgevonden, zou het veel erger zijn dan nu. We hebben dus een veel langere aanlooptijd in termen van onvoorziene omstandigheden, waarbij de toeleveringsketen het kan absorberen voordat het een probleem wordt.’

Veel boeken uit Verre Oosten

Een verscheidenheid aan geïmporteerde gedrukte producten, waaronder boeken en sommige luxe verpakkingen, zijn ook afkomstig uit het Verre Oosten.