Abonneren  Inloggen

Transparant over duurzaamheidsprestaties

17 januari 2024

Klanten, leveranciers en beleggers vinden MVO steeds belangrijker. 72% van hen verwacht dat duurzaamheid over 5 jaar de standaard is. Dus voordat ze zaken gaan doen, willen zij inzicht in jouw duurzaamheidprestaties.

Door transparant te zijn over de relevante eigenschappen van een product of jouw onderneming, kunnen klanten, leveranciers en beleggers bewust kiezen met wie ze in zee gaan en met wie niet (waarmee partijen zichzelf buiten spel kunnen zetten). Ook voor bedrijven zelf biedt transparantie voordelen: het leidt tot meer inzicht in de eigen onderneming en daardoor tot kostenefficiëntie en innovatie. Bovendien verbetert het de reputatie. Dit tezamen maakt dat het bedrijf een aantrekkelijkere partij wordt voor bijvoorbeeld personeel en klanten. Transparantie geeft bedrijven de noodzakelijke maatschappelijke legitimiteit.

Te veel keurmerken

Er is in Nederland een overvloed aan publieke en private keurmerken, ecolabels en andere uitingsvormen. Europees gezien is dit een nog groter moeras. Vaak belichten deze keurmerken of logo’s maar een of enkele aspecten, zoals CO2-uitstoot of houtvrij, waarbij totaal niet duidelijk is wat het keurmerk aangeeft, laat staan dat het controleerbaar is. Al deze keurmerken en logo’s maken het voor de (zakelijke) consument alleen maar verwarrend.

Toon je inspanningen

De grafische sector loopt al decennia voorop als het gaat om duurzaamheid en energiereductie, maar blijft achter als we het hebben over de transparantie hierover. Het wordt tijd dat ook de grafische sector transparant wordt over hun duurzaamheidsinspanningen. Hierbij is het wel van belang dat er een geharmoniseerde manier gekozen wordt om de duurzaamheid van producten inzichtelijk te maken. Dit neemt onduidelijkheid weg en maakt het speelveld gelijk.

Niet meer vrijblijvend

Vanaf 2024 moeten de eerste bedrijven in de EU verplicht rapporteren over hun duurzaamheidsprestaties. Dit vloeit voort uit het Klimaatakkoord van Parijs waarin landen hebben afgesproken de opwarming van de aarde te beperken tot onder 2 graden Celsius. Een pakket aan maatregelen en beleidsinitiatieven, de Green Deal, moet de Europese Unie helpen om in 2050 klimaatneutraal te zijn. Om deze groene transitie te bekostigen, moeten er publieke en private geldstromen naar duurzame economische activiteiten vloeien.

Dat betekent dat inzicht nodig is in hoe duurzaam ondernemingen zijn, zodat investeerders of banken keuzes kunnen maken: waarin gaan we investeren of aan wie verlenen we kredieten en tegen welke voorwaarden. Deze niet-financiële verslaglegging (CSRD) is een simpele en eenduidige stok achter de deur. Niet simpel in uitvoering, maar simpel omdat iedereen aan dezelfde criteria moet voldoen. De CSRD bevat dus de verplichting om een duurzaamheidsverslag op te stellen. Dat verslag draagt bij aan het inzicht in hoe duurzaam de onderneming is en biedt de basis voor het gesprek met de stakeholders.

Ook het MKB moet rapporteren

De rapportage start over 2024 voor de grootste bv’s en nv’s, maar de groep wordt jaarlijks uitgebreid, waarbij het grotere mkb voor rapportage over 2026 genoemd wordt. Voor de grafische sector, waar ook veel middelgrote en kleine bedrijven actief zijn, is dit dus vaak nog wat verder weg. Maar laat dat geen reden zijn om achterover te leunen. Zakelijke klanten zullen leveranciers namelijk gaan vragen om informatie te delen over relevante ESG-factoren (Environmental, Social Governance). De milieustandaarden gaan bijvoorbeeld over CO2-uitstoot en afval.

Concurrent voor zijn

Voorsprong op de concurrentie, het binden en boeien van medewerkers, het behouden van klanten en het aantrekken van kapitaal. Het zijn allemaal argumenten om een organisatie nu al voor te bereiden op de aanstaande wetgeving. Op deze manier heb je rustig de tijd en kun je het pad belopen dat bij jouw onderneming past. Kies hierbij voor duurzaamheidsindicatoren die ertoe doen en waar de klant naar vraagt (bijvoorbeeld CO2, afval, circulaire materialen) en bereken deze met een sectorspecifieke tools.

Kortom, stel een transparantieplan op met behulp van onderstaande stappen:

  • Bepaal de waardeketen (inclusief impact, risico’s en kansen).
    Maak een analyse van de materiële onderwerpen, begin waar de grootste impact is.
  • Stel duurzaamheidsdoelstellingen op, betrek hierbij ook de eigen medewerkers (een gedrags- of cultuurverandering vergt tijd).
  • Bepaal de gaps tussen de huidige situatie en de duurzaamheidsdoelen.
  • Pas de organisatie aan op basis van deze uitkomsten.
  • Communiceer/rapporteer over de inspanningen.

Dus start op tijd, niet omdat het moet, maar omdat het kan! CSRD is een concreet en bovenal effectief middel om de purpose van het bedrijf kracht bij te zetten en hiermee het imago en de reputatie te versterken.

Wat is CSRD?

CSRD staat voor Corporate Sustainability Reporting Directive. Gijs Vermeulen neemt deel aan het CSRD- collectief. Dit is een groep van zelfstandig professionals die organisaties helpen bij het implementeren van de CSRD en andere duurzaamheidsvraagstukken. En die samen meer impact willen maken dan ze alleen kunnen realiseren. Die grotere impact maken ze door samen kennis op te bouwen, generieke methoden te ontwikkelen en elkaar te helpen bij implementatieopdrachten.

Gijs Vermeulen

Rol van verduurzaming

De auteur van dit artikel, Gijs Vermeulen, is in verschillende rollen al ruim 15 jaar adviseur en trainer op het gebied van duurzaam ondernemen en rapportage van niet-financiële informatie. Bekend met trends, ontwikkelingen en relevante wetgeving. Tijdens de PRINTmatters Vakdag op 12 oktober 2023 presenteerde hij ‘Nieuwe pers of zonnepanelen?’, een parallelsessie over de steeds grotere rol die verduurzaming speelt in de bedrijfsvoering. Heeft uw onderneming hulp nodig bij het ontwikkelen of implementeren van een transparantieplan? Neem contact op met Gijs Vermeulen (06-37334360).


Wil je de PRINTmatters-editie met het thema Duurzaamheid thuis ontvangen? Neem een proefabonnement en kies voor nazending.