Abonneren  Inloggen

AI onstuitbaar in opmars: Adobe Creative Suite 2024

19 januari 2024

In het toenemende geweld van op Artificiële Intelligentie (AI) gebaseerde ontwerpgereedschappen kan Adobe niet achterblijven. Er staat wel wat op het spel voor dit bedrijf dat met de Adobe Creative Suite nu het dagelijkse ontwerpgereedschap vormt voor ontwerpers en dtp’ers.

In de nieuwe versies van Photoshop, InDesign en Illustrator kom je verschillende op AI- gebaseerde gereedschappen tegen. De ontwikkeling begon bij Photoshop eerder. Het project waarin AI-gebaseerde gereedschappen worden ontwikkeld, wordt aangeduid met Adobe Sensei. Dankzij AI kunnen we bijvoorbeeld zwart/wit foto’s achteraf inkleuren.

De 2024 versie van Photoshop bevat een aantal nieuwe functies, waaronder een optie om complete objecten aan het beeld toe te voegen dat je bewerkt, of het canvas te vergroten en in te vullen met (computer) gegenereerde vullingen. Dat kun je creatief toepassen, maar het kan ook van belang zijn bij de technische uitvoering. Een praktisch hulpmiddel als je afloop tekort komt. Het splitsen van voor- en achtergrond, waarbij je vervolgens een nieuwe vulling kiest, wordt eenvoudiger. Met de functie generatief vullen kun je tekstopdrachten geven zoals ‘verwijder fietser’ of ‘verwijder paal’.

Het maken van kleurvariatie op een bestaand ontwerp wordt dan weer vereenvoudigd door de functie ‘generative recolor’ die op vectorbestanden wordt losgelaten in Illustrator. Je kunt de werking van deze plug-ins ook testen als je niet over de meest recente versie van Illustrator of Photoshop beschikt. Ga daarvoor naar firefly.adobe.com. Er zijn nog veel meer zaken in ontwikkeling, zoals een functie om de resolutie van het beeld te verhogen waarbij de beeldkwaliteit mee omhoog gaat.

Nieuwe beelden

De tekstgestuurde functies kunnen ook worden ingezet voor het vanaf scratch maken van nieuwe afbeeldingen. Helemaal vlekkeloos verloopt dat nog niet. Een landschapsfoto samenstellen lukt aardig, maar de vraag om een antieke drukpers voor het drukken van boeken te generen, leverde wel een heel vreemd apparaat op. Ook de in vectoren uitgevoerde versie uit Illustrator zal nooit echt een boek gedrukt hebben. De achterliggende database is duidelijk nog in opbouw. Een schilderij in de stijl van Van Gogh lukt aardig, maar wie Rembrandt was en in welke stijl hij schilderde lijkt voor de Adobe-software nog in duister gehuld.

De vraag om een antieke drukpers voor het drukken van boeken te generen, leverde wel een heel vreemd apparaat op

Het gaat hier om bètasoftware en de soms onverwachte resultaten liggen niet alleen aan de software maar ook aan de gebruiker: ik moet hier nog mee leren omgaan. Een simpele omkering in de zin leidt tot ander een resultaat. Vervolgens kun je met verschillende filters de eerder gegenereerde afbeelding in een andere stijl laten uitvoeren.

Lage beeldresolutie

Er is voorlopig nog een restrictie in resolutie van het pixelgegenereerde beeld. Adobe is daar overigens niet de enige in. Bij andere aanbieders is de maximale beeldresolutie vaak nog lager en vooral gericht op gebruik op het web. Adobe biedt dan nog een optie om een vectortekening te maken in Illustrator en kent daarnaast een verbeterde optie om het pixelbeeld te vergroten.

Ook in InDesign heeft AI een plekje gekregen. Met ‘automatische stijl’ leest de software de tekst met behulp van kunstmatige intelligentie om elementen zoals koppen, subkoppen, alinea’s, opsommingstekens en dergelijke te identificeren. Deze functie past vervolgens stijlen toe op verschillende delen op basis van het geselecteerde stijlpakket. Voor nu nog alleen beschikbaar voor de Engelse en Duitse taal.

AI gaat in de dtp-studio zeker een rol spelen bij hoe we ontwerpen, maar ook bij het oplossen van technische problemen als er sprake is van weinig afloop of een te lage beeldresolutie/kwaliteit. Met de nieuwe gereedschappen hoef je klanten niet langer lastig te vallen met dit soort onvolkomenheden en kan het bestand gewoon door naar de productie. Ze kunnen er echter ook zelf mee aan de slag.

Express

Express is voor CC-gebruikers een extra dat je binnen je licentie kunt gebruiken en laat zien hoe in de toekomst minder in beeldbewerking en dtp-geschoolde gebruikers aan de slag kunnen. Het grootste formaat dat in de bètaversie kan worden aangemaakt is circa 50 x 50 cm. Express beoogt een soort Zwitsers zakmes te zijn voor alle soorten ontwerpwerkzaamheden, van webbanners tot posters en ander eenvoudig drukwerk. Je kunt er ook eenvoudige videobewerkingen mee uitvoeren. Het is vooral toegesneden op marketeers die hun promotiemateriaal in eigen beheer ontwikkelen voor zowel online als print. Het is ook voor dtp’ers soms een handig hulpmiddel. De AI-functies zijn ook via Express te gebruiken en een voorbode op wat komen gaat.

Verandering

Het tempo waarin Adobe nieuwe gereedschappen uitbrengt of bestaande gereedschappen verbetert is de afgelopen tijd verhoogd. Grote kans dat er bij het verschijnen van dit artikel alweer verbeteringen zijn uitgebracht. Er zijn nieuwe partijen die een mix van ontwerp, opmaak en computergegenereerde afbeeldingen bieden gebaseerd op AI-techniek. Dat maakt dat de positie van Adobe niet langer vanzelfsprekend is. Reden voor Adobe om nu door te pakken. Voor ontwerpers en aanbieders van stockmateriaal is de beschikbaarheid van AI niet meteen goed nieuws. Repetitieve taken en het maken van generieke afbeeldingen voer je over enige tijd uit door een tekstopdracht in te voeren of in te spreken. Daar staat tegenover dat het maken van nieuwe versies minder tijd kost waardoor het aantal originelen dat wordt afgedrukt wel eens omhoog zou kunnen gaan.


Pantone revisited

Er is het nodige te doen met de afbouw van de Pantone- bibliotheken in de Adobe Creative Suite. Al eerder meldden we dat Adobe in de 2023-releases van Photoshop, Illustrator en InDesign het aantal aanwezige Pantone-bibliotheken drastisch heeft teruggebracht. Maar ook die laatste strohalm is nu verleden tijd. De 2024-versie van Illustrator, Photoshop en InDesign moeten het zonder Pantone- bibliotheken doen. Adobe schrijft het volgende op hun website: ‘Fabrikanten van kleursystemen zoals Pantone creëren gestandaardiseerde kleuren om kleurinformatie door te geven aan apps als Adobe Photoshop, Illustrator en InDesign, voornamelijk voor het ontwerpen voor drukwerk.

Begin 2022 veranderde Pantone het licentiemodel met Adobe, wat leidde tot veranderingen in de manier waarop klanten toegang hebben tot Pantone-kleurenboeken. Gestandaardiseerde, vooraf geladen kleurenbibliotheken, ook wel Pantone-kleurenboeken genoemd, worden geleidelijk uit Illustrator, InDesign en Photoshop verwijderd in software-updates die na 16 augustus 2022 worden uitgebracht. Met de versie van oktober 2023 zijn alle Pantone-kleurenboeken uit Illustrator verwijderd.

Klanten die gebruikmaken van Pantone-kleuren in hun creatieve workflows, hebben een Pantone-licentie nodig via de Pantone Connect-plug-in die beschikbaar is via Adobe Exchange. In eerdere versies gebruikte Pantone-kleuren die in het ontwerp bewaard zijn, worden nog steeds gerespecteerd. Doordat de meeste RIP-leveranciers een rechtstreeks contract met Pantone hebben afsloten over het gebruik van hun bibliotheken blijft de support op RIP-niveau nog wel even gewaarborgd.’

De reviews van Creative Suite-gebruikers die in Adobe Exchange te lezen zijn laten er geen misverstand over bestaan. Die zijn hier unaniem ongelukkig mee. Dat komt niet alleen vanwege de extra kosten voor een licentie op de Pantone plug-in, maar ook door de moeizame werking ervan als we de reviewers mogen geloven.

Tekst: Herman Hartman


Wekelijks het laatste nieuws uit de grafische wereld in je inbox?

Schrijf je in voor de gratis nieuwsbrief van PRINTmatters