Abonneren  Inloggen

De papierprijzen stijgen weer

29 januari 2024

De vraag naar grafisch papier daalt en de prijzen gaan omhoog. Is dit een logisch ‘oorzaak en gevolg’? Feit is dat het voor drukkerijen opnieuw een ‘uitdaging’ wordt om al die kosten, bovenop de rest van de stijgende kosten, doorgerekend te krijgen.

De papierprijzen lieten, na de stijging die begon in de Covid-periode en enorm werd na de start van de oorlog in Oekraïne, het afgelopen jaar een licht dalende trend zien. Het lagere niveau van voor die stijgingen is nog niet bereikt en nu stijgen de prijzen weer. Recent berichtten we nog over de mededeling van Sappi, die aankondigde per januari de tarieven van grafisch papier te verhogen tot wel 10%.

Sappi, maar ook andere papierfabrieken verhogen de prijzen

Vanuit een paar kanten vernam de redactie van PRINTmatters de afgelopen weken dat ook andere papierproducenten de tarieven op dit moment verhogen. Dat gaat blijkbaar vrij direct; geen onderhandeling maar een eenzijdige mededeling.

Consolidatie papierfabrieken zet door

Papierfabrieken zijn door afnemende vraag naar grafisch papier al jaren bezig met consolidatie van de capaciteit voor grafisch papier. Recente voorbeelden zijn er genoeg, zie onze recente berichtgeving over Sappi Lanaken. Ook de Sappi-vestiging Stockstadt in Duitsland gaat sluiten.

Minder ongecoat en gecoat tijdschriftpapier

Ook UPM Communication Papers kondigde vorig jaar de sluiting aan van de papierfabriek in Plattling. Hierdoor wordt de capaciteit voor ongecoat en gecoat tijdschriftpapier en papier voor zakelijk drukwerk in Europa met 595.000 ton verminderd.

Ombouwen voor andere papiermarkten

Tegelijk bouwen de papierfabrieken een deel van de capaciteit die ze wel aanhouden om naar productie van voor hen lucratievere markten; denk aan consumentenproducten als papieren zakdoekjes en karton voor verpakkingen.

Papierstijging als uitweg

De combinatie van de nog steeds actueel afnemende vraag – en dus dalende inkomsten – en alle bekende kostenstijgingen, zoals energie en lonen, maakt dat prijsstijging op wat papiermakers wel verkopen een van de weinige korte termijn uitwegen is.


Wekelijks het laatste nieuws in je inbox met de PRINTmatters nieuwsbrief