Abonneren  Inloggen

HelloPrint workshop: Via AI naar een revolutie in design, drukwerk en marketing

5 maart 2024

HelloPrint organiseerde 16 januari samen met het bureau DoubleSmart een gratis AI-workshop voor klanten van HelloPrint Connect, een oplossing voor ontwerpers, wederverkopers van drukwerk en creatieven. In die workshop werden meerdere vormen van AI behandeld op het gebied van design, drukwerk en marketing. De deelnemers toonden zich onder de indruk van de mogelijkheden. Een verslag.

Kunstmatige Intelligentie (AI) biedt enorme kansen, ook in de printindustrie. Werknemers worden door de inzet van AI productiever, en er ontstaat meer tijd voor kwalitatief hoogwaardiger werk. Dat had HelloPrint-ceo Hans Scheffer al opgemerkt toen hij in 2023 een ‘AI-kijkje’ in de keuken deed van Amerikaanse techbedrijven in Silicon Valley. Bij HelloPrint in Rotterdam kwamen de deelnemers aan de AI-workshop tot soortgelijke conclusies.

Countrymanager Benelux Hidde Boerma en Global Head of Marketing Marlous Spaven hadden het initiatief tot deze workshop genomen, de eerste van waarschijnlijk een reeks aan workshops en andere evenementen om HelloPrint Connect-klanten te inspireren en de HelloPrint-communityvorming verder te stimuleren. Ongeveer 40 professionals deden mee, voornamelijk grafische vormgevers: 15 aanwezigen in de zaal en 25 deelnemers via de livestream thuis. Paola Hoogervorst leidde de workshop. Zij is Head AI en Training bij AI-experts en online marketingbureau DoubleSmart, gevestigd in Gouda.

Prompting: goede input = goede output

Hoogervorst: ‘Mijn missie is mensen te leren hoe zij AI kunnen gebruiken. AI is echt een vaardigheid. Zoals je vroeger moest leren werken met Google, zo moeten we dat nu ook leren met AI.’ Goede prompts zijn hierbij essentieel: vragen die zo zijn gesteld dat de AI-bot (ChatGPT, Copilot, Google Bard, e.d.) waardevolle antwoorden geeft; antwoorden die kunnen leiden tot serieuze tijdwinst door overgenomen werk, een betere kwaliteit en een hogere productiviteit. Als hulpmiddel lanceerde Hoogervorst bij HelloPrint haar SMART-model als ‘Prompt-framework’. Hoe beter de 5 elementen uit dit acronym worden toegepast, hoe beter de AI-bot je helpt bij bijvoorbeeld het bedenken van die impactvolle marketingcampagne, het ontwerp van die spetterende advertentie of de creatie van dat beklijvende campagnebeeld.

Een toepassingsvoorbeeld

Hoogervorst illustreerde de werking van SMART-prompting aan de hand van een fictief voorbeeld: de opening van het zomer- seizoen van ijssalon ‘Gelateria de Paola’:

Situatie: beschrijf de situatie: ‘de ontwikkeling van een promotieplan en promotiemiddelen voor de opening over twee maanden’.

Meetpunt: hoe concreter het beschreven doel, hoe beter: ‘Een creatief concept voor een nooit eerder uitgevoerde openingsactie. Minimaal 500 bezoekers die minimaal 1.000 ijsjes eten; er moet in 3 lokale media over worden geschreven’.

Achtergrond: doelgroep en context: ‘Deze ambachtelijke ijssalon staat aan een groot meer naast een kinderboerderij. De ijssalon bestaat 15 jaar en de doelgroep bestaat uit recreërende dagjesmensen’.

Ook bijzondere omstandigheden zoals RGB-kleuren die je in een campagnebeeld wilt terugzien, kun je hier noemen. Daarnaast kun je de AI-bot vragen om bronnen over trends in drukwerk samen te vatten, waarna je die samenvatting meeneemt in je prompt.

Rol: eigenlijk begin je een SMART-prompt met dit punt: de rol die je toebedeelt aan de AI-bot. Geef hem vooral ervaring mee. In dit geval: ‘Je bent een PR-consultant met minimaal 10 jaar ervaring en gespecialiseerd in lokale PR en communicatie’.

Taak: de feitelijke opdracht: ‘Verzin 3 compleet verschillende marketingconcepten voor deze seizoensopening, elk met een originele naam’.

Betere AI-uitwerking

Hoogervorst gaf soms hilarische, maar bewezen tips om het resultaat van AI-prompting verder te verbeteren: ‘Zeg bijvoorbeeld: “Ik heb beter werk van jou gezien”, “Ik vind deze uitwerkingen nog erg standaard” of “Jouw baan hangt af van de uitwerking van dit concept.” Andere effectieve (vervolg)vragen: “Denk buiten de gebaande paden” en “Welke vragen heb je nog om deze opdracht perfect uit te kunnen voeren?”

En, nog 2 handige weetjes:

  • Vul in ChatGPT eenmalig het veld “custominstructions” in. Daarin vermeld je alles wat je over jouw bedrijf en klanten weet.
  • Geef aan hoe ChatGPT moet antwoorden: formeel of informeel, in het Nederlands of een andere taal, kort of lang, etc.’

AI-bot bedenkt ‘De grote Gelatojacht’

Terug naar Gelateria de Paola. Na meerdere vraag-antwoord-rondes met de AI-bot kwam ChatGPT tot 3 creatieve marketingvoorstellen. Uiteindelijk kozen de workshopdeelnemers voor ‘De grote Gelatojacht’: een speurtocht waarbij onderweg stempels worden verzameld, eindigend bij de ijssalon. En natuurlijk kan er na zo’n gekozen concept weer vrolijk verder worden ‘geprompt’ richting de complete uitvoering van een marketingcampagne: van stappenplannen en begrotingen tot bij Helloprint / Drukzo bestelde printmedia.

Aan de deelnemers werden prikkelende vragen gesteld. Hoeveel werk gaan AI-tools bijvoorbeeld overnemen?

Geschikt voor beeldcreatie

‘Ook beeldmateriaal kun je prima maken met AI, er is straks geen fotograaf meer nodig’, zo vervolgde Hoogervorst haar workshop. Er is al steeds meer AI verwerkt in programma’s als Photoshop en Canva. Hoogervorst noemde ook Midjourney en Magic Studio als fantastische nieuwe tools voor beeldcreatie- en bewerking. Van de workshopdeelnemers bleek al een groot deel met dergelijke pro- gramma’s te werken, vooralsnog vooral voor presentatiedoeleinden zoals eerste schetsen. Volgende stap in de workshop was het met AI ontwerpen van een passend logo voor de grote Gelatojacht. Dat werd uiteindelijk een gestileerd schaap met zonnebril, ijsmuts en ijsje.

Zwoegen beloond

Nadat het online gedeelte van de AI-workshop was afgelopen, gingen de deelnemers aan de fysieke workshop nog in 2 teams aan de slag met een nieuwe opdracht: fictief Tuincentrum ’t Plantje moest worden voorzien van een marketingcampagne met bijbehorende (print)media om in 2024 bijna alle omzet te behouden ondanks de lokale komst van een Intratuinfiliaal. De details laten we uit ruimtegebrek achterwege, maar de prijs niet: ambachtelijke Goudse siroopwafels.

Maakt AI creatieve functies overbodig?

Hoogervorst had voordien ook prikkelende vragen in haar workshop verwerkt, zoals: Gaan AI-tools binnen nu en 5 jaar 50% van het ontwerpproces overnemen?’ Ricardo van Agthoven, eigenaar van Ouwe Kloffie: ‘Het zou kunnen, maar is AI al zo slim om die bedachte offline reclamemiddelen ook drukklaar te krijgen? Je kunt iets wel mooi ontwerpen, maar weet je ook hoe het gedrukt moet worden?’

Hoogervorst: ‘Grafische vormgevers worden niet door AI vervangen, maar de tools van bijvoorbeeld Adobe worden vanwege de toepassing van AI wel steeds makkelijker om het artwork drukklaar te maken. Vormgevers blijven nodig om dingen te controleren, maar houden door AI meer tijd over voor het persoonlijke: de consultancy- en adviesrol.’

AI-bioscoopfilm

De 25 online deelnemers aan het AI-seminar antwoordden overwegend dat AI wel het werk van grafische vormgevers zal overnemen, maar niet al 50% binnen 5 jaar. Een onderschatting? Hoogervorst leek erop te wijzen. Zij noemde Greenpeace, dat al een AI-gegenereerd beeld voor de campagne ‘Find a solution to the Polution’ gebruikte, en het magazine Harper’s Bazaar, dat recent uitkwam met een door AI gemaakte cover. ‘En vergeet ook video niet. Eind dit jaar verwacht ik dat de eerste door AI gecreëerde film van 90 minuten al in de bioscoop te zien zal zijn. Die kant gaat het echt op!’


AI bij HelloPrint: 6 voorbeelden

HelloPrint past kunstmatige intelligentie op allerlei manieren toe, en experimenteert ermee. Een paar voorbeelden:

  • Copywriting: een bot bouwenin Chat GPT, die HelloPrint-marketingteksten schrijft in de vooraf geïnstrueerde tone of voice. Een beetje bijschaven, vertalen, en klaar zijn de teksten in alle landenversies.
  • Programmeren: na instructies om iets in een bepaalde codeertaal op te schrijven krijg je direct een enorm stuk softwarecode opgeleverd.
  • Data-analyse: bijvoorbeeld een Excelbestand uploaden en vragen om de belangrijkste punten bij een bepaald thema uit te lichten.
  • Beoordeling van artwork:
    AI herkent steeds beter onvolkomenheden en probleemgebieden bij het ontwerpen van artwork, en kan suggesties geven voor oplossingen.
  • Klantenservice: de AI-gestuurde HelloPrint-chatbot, ondersteund door start-up Engaige, geeft steeds sneller antwoord, en is vaak al slim genoeg om je volledig verder te helpen.
  • Met de integratie van Canva als ontwerptool biedt HelloPrint klanten een geïntegreerde AI-ontwerpoplossing. Hiermee kunnen klanten in een paar klikken een mooi en drukklaar ontwerp genereren.

HelloPrint Connect over 2024

Voorafgaand aan de AI-workshop deelde Hidde Boerma nieuws over speerpunten voor HelloPrint Connect in 2024 met de aanwezige ontwerpers, grafische vormgevers en marketeers: ‘Ons doel is om stabielere prijzen te bieden op HelloPrint Connect. Dat leidt tot meer zekerheid over de prijzen die jullie aan klanten kunnen communiceren. Daarnaast hebben we al een breed assortiment, maar zijn er “in de diepte” nog wel wat wensen. Wij willen daarom nóg meer materialen, afwerkingen en productopties aanbieden. Ook breiden wij onze services en printfunctionaliteiten uit. Zo gaan wij meer bezorgdiensten toevoegen om klanten meer keuze te bieden bij de selectie van een verzendmethode. Maar denk ook aan het toevoegen van meerdere ontwerpen op één orderregel.’ Boerma noemde nog twee dingen:

  • HelloPrint Portal, voor met name Enterpriseklanten, maar ook voor grote resellers, om sneller en makkelijker (grote) bestellingen te kunnen plaatsen.
  • Merch by Helloprint: ‘Wij zien een verschuiving van papieren drukwerk naar print op kleding, op kleine producten die je kunt uitdelen, enzovoort. Rondom die merchandise print bouwen wij in 2024 een compleet merk.’

Afbeelding boven: Countrymanager Benelux Hidde Boerma is een van de initiatiefnemers van de workshop.


Wekelijks het laatste grafische nieuws in je inbox met de PRINTmatters nieuwsbrief