Abonneren  Inloggen

Aftellen tot drupa: Ricoh deelt marktvisie en innovaties

26 april 2024

Ricoh toont binnenkort op drupa zijn vernieuwde printportfolio. Daarbij draait het niet alleen om nieuwe inkjet- en tonerproductieprinters, maar ook om workflowoplossingen én bedrijfskundige consultancy. Dat bleek 4 april uit de presentatie van Eef de Ridder, vice president Graphic Communications EMEA bij Ricoh Europe, tijdens Pré-drupa. Dit evenement werd gehouden als voorbeschouwing op drupa voor de mondiale grafische vakpers. De Ridder begon zijn informatieve presentatie echter met een diepgaande analyse van de huidige grafische markt. Een verslag.

Er zijn voor grafimedia-ondernemingen allerlei uitdagingen, aldus De Ridder. Zo refereerde hij aan onderzoek door IT-Strategies, dat voor geheel 2024 een prijsstijging voor grafisch papier van 5% verwacht. Ondertussen stijgen de arbeidskosten tot 2032 in een sterk vergrijzende Europese grafische sector met 12%, aldus een ander aangehaald rapport.

Veel marktkansen voor wie slim onderneemt

Maar Ricoh ziet juist ook kansen, bijvoorbeeld voor ondernemingen die hun online bestelflow voor drukwerk op orde hebben. Zo citeerde De Ridder online print expert Bernd Zipper, die onlangs meldde dat al meer dan de helft van al het drukwerk in Europa online wordt besteld. Al even belangrijk is de trend van automatisering en stroomlijning van complete printworkflows, van prepress en drukken tot en met de nabewerking en verzending.

Deze zogenoemde intelligente automatisering leidt tot zowel een efficiëntere als duurzamere productie in grafimedia-ondernemingen, zo legde De Ridder uit. Bedrijven die hierin voorop lopen, hoeven zich weinig zorgen te maken, temeer omdat duurzaamheid een steeds belangrijker selectiecriterium is geworden voor grafische afnemers. Steeds strengere wet- en regelgeving op milieu- en CO2-gebied draagt hieraan bij. Mede om deze reden kiezen afnemers ook steeds vaker voor Printing on Demand (POD). Zo hoeven zij geen voorraden aan te houden en worden zij niet geconfronteerd met afval wanneer er achteraf teveel drukwerk blijkt te zijn besteld.

De inkjetrevolutie

Voeg daar nog het gegeven aan toe dat digitaal drukken personalisatie van de inhoud mogelijk maakt, en de huidige snelle groei van digitaal drukken is verklaard. De Ridder wees op een onderzoek door Smithers: “The Future of Digital Printing to 2032”. Hierin staat dat de output van digital printing in waarde, als percentage van analoge druktechnieken, stijgt van rond 13% in 2024 tot 24% in 2032. Hoewel de grotendeels uitontwikkelde techniek van toner printing zijn bestaansrecht behoudt als hoogwaardige printtechniek in het lagere volumesegment, komt die grote waardegroei van digital printing volgens Smithers volledig op het conto van inkjet, dat in kwaliteit tegenwoordig volgens vele deskundigen ook niet meer onder doet voor offset en andere analoge druktechnieken.

Beoordeeld naar volume in plaats van naar waarde, verdubbelt digital printing tot 2032 eveneens als percentage van analoge druktechnieken, maar in dit geval van 3,5 naar 7%. Dat betekent tegelijkertijd dus ook dat analoge druktechnieken als offset en flexo nog lang een voorname rol spelen. Maar De Ridder meldde erbij dat de substitutie van offsetdrukken door inkjetdrukken in de afgelopen paar jaar veel sneller verliep dan eerder door analisten voorzien, en dat deze trend zal doorzetten.

Ricoh-innovaties op drupa

Ricoh opereert net als andere producenten van inkjetprinters dus in een “blue ocean”, een markt die in volume en waarde gigantisch groeit. De Ridder deelde in de rest van zijn presentatie een flink aantal innovaties in het digital print portfolio van Ricoh, waarmee het uitpakt op drupa. Op machinegebied zijn dat met name:

  • Ricoh Pro Z75: deze B2 inkjetpers maakt zijn Europese debuut. Hij print 4.500 vellen per uur of 2250 dubbelzijdig. In Nederland draait deze machine al productie bij YourSurprise in Zierikzee, de Europese marktleider in gepersonaliseerde cadeaus.
  • Ricoh Pro VC80000. Dit rotatieve inkjetsysteem produceert direct mail, boeken, catalogi, tijdschriften en andere commerciële printtoepassingen in hoge kwaliteit op ongestreken en gestreken media tot 300 gram per m².
  • Nieuwe lijnen voor losbad tonerprinting: de Ricoh Pro C9500 en Pro C 7500; laatstgenoemde machine heeft als bijzondere optie een vijfde kleurstation voor het digitaal veredelen van drukwerk, bijvoorbeeld met neon roze of - geel, of wit.

Andere highlights van Ricoh op drupa

De Ridder plaatste het machinenieuws in perspectief en benadrukte dat Ricoh zich heeft ontwikkeld van louter een hardwareleverancier tot een businesspartner voor grafische ondernemingen. Zo benoemde hij tijdens Pré-drupa ook:

  • De huidige stand van zaken en roadmap voor wat betreft de inkjet printkoppentechnologie van Ricoh.
  • Workflowautomatisering in prepress en afterpress, gegeven een toenemende vraag naar kleinere oplages en individueel drukwerk, en toenemende personeelstekorten. Een voorbeeld vanuit de prepress is de door Ricoh ontwikkelde Auto Color Adjuster: deze recente innovatie vereenvoudigt professioneel kleurbeheer en maakt binnen enkele seconden ICC-profielen.
  • Diensten en consultancy: Ricoh denkt strategisch mee over kansrijke businessmodellen voor grafimedia-ondernemingen, ook ter validatie van eventuele investeringen in toner- of inkjetproductietechnologie.

Ricoh is op drupa - van 28 mei tot en met 7 juni in Messe Düsseldorf - te vinden in Hal 8a.


Wekelijks het laatste nieuws in je inbox met de PRINTmatters nieuwsbrief