Abonneren  Inloggen

Zo staat de grafimediabranche er halverwege 2024 voor

24 september 2024

Een meerderheid van de ondernemers in de grafimediabranche is onzeker over het economisch klimaat, maar die onzekerheid neemt dit jaar wel iets af. Een tekort aan personeel wordt gezien als de grootste belemmering voor hun bedrijf. Dat blijkt uit conjunctuuronderzoek van GOC in opdracht van het A&O Fonds Grafimediabranche.

Voor het eerst wordt in het conjunctuuronderzoek - waar mogelijk - ook vooruitgeblikt aan de hand van prognoses. Zo verwachten meer ondernemers een verslechtering dan een verbetering van het economisch klimaat in het derde kwartaal van 2024. En denkt tegelijkertijd een groeiend aantal bedrijven dat ze in deze periode werk zullen moeten uitbesteden.

Sneller anticiperen op veranderingen met prognoses

‘Dat doen we om de conjunctuuronderzoeken nog waardevoller te maken voor bedrijven. Met een combinatie van recente historische trends en prognoses kan je nog beter inspelen op ontwikkelingen in de markt en de branche’, aldus Richard Leloux, directeur van A&O Fonds Grafimediabranche. ‘En omdat de wereld om ons heen sneller dan ooit verandert, gaan we dit onderzoek voortaan per kwartaal publiceren.’

De economische barometer van de branche levert verder een beeld op dat herkenbaar is van de afgelopen jaren. Zo is de totale orderwaarde van de meeste bedrijven stabiel en vinden de meeste bedrijven hun orderpositie normaal. Maar het aantal bedrijven dat de orderportefeuille ziet krimpen is wel groter dan het aantal bedrijven dat juist meer orders noteert.

Meer werk voor handen, zorgen om bezettingsgraad

Gemiddeld hebben grafische bedrijven in 2024 voor zo’n 2,4 maanden aan werk voor handen. Dat is iets hoger dan in eerdere jaren. De bezettingsgraad van grafische bedrijven blijft met 75% nog altijd erg laag en de omzet in de binnenlandse markt staat onder druk.

Drukkerijen en andere grafische bedrijven die naar het buitenland exporteren doen juist wel goede zaken. Zij zagen de omzet in de eerste helft van dit jaar fors stijgen. Wel is er sprake van toenemende concurrentiedruk op de exportmarkt, met winnaars en verliezers.

Subsidies om personeelstekort te lijf te gaan

De grootste belemmering voor grafische bedrijven is inmiddels de krapte op de arbeidsmarkt. Financiële beperkingen, een gebrek aan orders of een tekort aan productiemiddelen worden veel minder genoemd, terwijl dit een aantal jaren geleden nog wel grote belemmeringen waren in de branche.

‘Met het binnenhalen van extra subsidies hebben we meer mogelijkheden dan ooit om grafimediabedrijven te ondersteunen bij hun uitdagingen op het gebied van de arbeidsmarkt’, zegt Leloux. ‘Denk bijvoorbeeld aan subsidie voor vaktechnische opleidingen, waardoor jouw medewerkers breder inzetbaar worden. Of gesubsidieerde scholing voor buitenlandse arbeidskrachten of Oekraïense vluchtelingen.’

Ook voor kleine en middelgrote bedrijven interessant

Grote bedrijven weten volgens hem de subsidieregelingen goed te vinden, maar Leloux roept ook kleine en middelgrote grafische bedrijven op om eens de mogelijkheden te bekijken en door te spreken. ‘Het conjunctuurbeeld laat eens te meer zien: het is belangrijk om als organisatie wendbaar te zijn en mee te kunnen bewegen met veranderingen in de branche én arbeidsmarkt. Daar helpt het A&O Fonds Grafimediabranche je graag bij!’


Wekelijks het laatste nieuws in je inbox met de PRINTmatters nieuwsbrief