Volop kansen in print als groeimarkt
De Creator Economy, nieuwe printmarkten, veranderend zoek- en koopgedrag, maar ook duurzaamheid en de terugkeer van de lokale maakindustrie: er kwam veel voorbij in de presentatie van Probo-directeuren Leon van der Meer en Douwe Pieter van der Galiën tijdens PRINTinspiration & Awards. Print leeft meer dan ooit, zo werd 14 oktober in Theater Singer Laren bevestigd. ‘Als wij ons op de juiste dingen richten, dan is print geen krimp- maar een groeimarkt.’
Sinds kort wordt productiehuis Probo in zijn verdere groei gefaciliteerd door kapitaalverstrekker NPM Capital Partners. In het traject voorafgaand aan die samenwerking, deed de firma Roland Berger onderzoek naar de ontwikkelingen in de printmarkt. Groeikansen voor Probo en diens klanten – resellers in Large Format Print en Sign – zijn daarin geïdentificeerd en geduid. Tijdens PRINTinspiration & Awards deelde Probo voor het eerst de hoogtepunten uit dit onderzoek met de buitenwereld.
Wat blijkt onder meer: Digital Print als wereldmarkt groeit van €119 miljard omzet in 2022 tot naar verwachting €211 miljard in 2027: een groei van 77%. Alles is daarin meegenomen: boeken en andere uitgaven, labels, stickers en verpakkingen, kleding, Large Format Print – waaronder interieurdecoratie en geschenken – en fotoproducten.

Enorme groei in printerieurs
In Nederland groeit diezelfde digitale printmarkt van €200 miljoen in 2022 naar €250 miljoen in 2027, een plus van 25%. Van der Meer: ‘Enerzijds lijkt deze in Nederland wat geringere procentuele groei een beetje teleurstellend. Maar deze cijfers tonen vooral aan dat Nederland wereldwijd een frontrunner is: bij ons heeft er al voor 2022 veel groei in Digital Print plaatsgevonden. En deze markt groeit ook hier weldegelijk flink door: gemiddeld 8% per jaar, met uitschieters van 10 tot 15% bij stickers en labels en 13% bij interieurtoepassingen. Sterker nog: op basis van wat wij nu zien gebeuren, verwacht Probo dat de jaarlijkse groei van print in langetermijn-interieurtoepassingen nog veel hoger uitkomt.’
Gegeven die groei van Digital Print over de hele linie is een van de aanbevelingen in het Roland Berger-rapport om te streven naar uitbreiding van het productassortiment. Duurzaamheid is daarbij een randvoorwaarde. Van der Meer: ‘Veel partijen focussen maar op een klein stukje van de brede mogelijkheden in print. Door nieuwe dingen aan je aanbod toe te voegen – bijvoorbeeld ook de toepassing van circulaire materialen – kun je ook op lange termijn je brutomarge in stand houden. Dat is heel belangrijk voor de gezondheid van deze sector.’
Eigenaar ontwerp wordt hoofdaannemer
Uit dit onderzoek blijkt ook dat ruim de helft van de omzet in Digital Print wordt voortgebracht door reclamebueaus, gevolgd door signmakers en event- en standbouwers. Daarna volgen de drukkerijen en webshops.
Van der Galiën deelde een groeiadvies: ‘Wij voorzien dat degene die het digitale printbestand maakt in de toekomst steeds vaker de hoofdaannemer van een print- of signproject is. Vraag jezelf daarom af: wat is mijn positie in de keten? Ben je naast design sterk in montage of projectmanagement? Dan kun je in de toekomst een hele mooie boterham verdienen. Temeer omdat er in signmontage meer vraag dan aanbod is.’

Op basis van de Roland Berger-studie en Probo’s eigen waarnemingen, deelden Van der Galiën en Van der Meer vervolgens hun bredere toekomstvisie op Print. Dit deden zij aan de hand van de volgende vier macrotrends:
1) Duurzaamheid
‘Print heeft een grote impact op het milieu. Alleen met de hele keten kunnen wij de wereld van print schoner, beter en efficiënter maken’, aldus Van der Galiën. Probo streeft naar steeds meer recycling en zelfs upcycling van gebruikte signmaterialen, zoals uitgebreid is te lezen in de vorige editie van PRINTmatters. Om de CO2-uitstoot terug te dringen is lokale productie ook belangrijk. Probo gelooft in een verschuiving van centrale massaproductie ver weg naar lokale on demand-productie dichtbij.
Van der Meer: ‘Wij moeten niet alleen de geprinte materialen, maar ook de materialen die we moeten printen zoveel mogelijk lokaal sourcen als dat prijstechnisch enigszins interessant is. Wij kijken daarom ook naar lokale productie en naar inkoop op lokaal en Europees niveau. Dan doemt wel een volgende issue op: de hogere personeelslasten. Wij blijven dan ook werk maken van “Maakindustrie 5.0”: wij moeten constant investeren in nieuwe, snellere productietechnieken, maar ook nieuwe materialen: alles om de kostprijs zo laag mogelijk te houden. Ook kijken we daarbij naar verdere robotisering.’
2) De Creator Economy en Hyperpersonalisatie
Van der Galiën omschreef een door velen nog onderschat fenomeen: ‘De Creator Economy is al groot en gaat nog veel groter worden [zie laatste alinea, red.], omdat designdrempels verdwijnen en veel met Digital Print rendabel te produceren is. Nu al verwerkt Probo 30.000 bestanden per dag met maar 4 dtp’ers, die bovendien driekwart van hun tijd de klant adviseren en slechts daarnaast nog met het bestand zelf bezig zijn. De rest wordt geautomatiseerd in de workflow.’
‘Canva heeft deze wereld op zijn kop gezet. Hun missie: maak design zo gemakkelijk als een Insta- post. Heel inspirerend! HelloPrint heeft Canva bijvoorbeeld al geïntegreerd in de webshop om het gemak toe te voegen om een printklaar bestand te maken en het product te bestellen. Ook Probo investeert doorlopend in inspiratie en nog meer bestelgemak in de webshop voor onze klanten, de resellers. Maar denk ook aan Foto AI; je kunt nu heel eenvoudig foto’s bewerken of omzetten naar fotoboeken. In die Creator Economy kan iedereen dus iets maken, maar ook verkopen. Wij zien die nieuwe wereld razendsnel ontstaan.’
Probo adviseert hierbij om als printaanbieder te blijven investeren in automatisering van de bestelflow voor standaardproducten en in API-koppelingen. Zo kunnen allerlei klanten uit bestaande en nieuwe doelgroepen via allerlei kanalen bij jouw webshop terechtkomen en printproducten bestellen.

Personalisering van boxsprings
De trend van hyperpersonalisatie voedt ook weer die Creator Economy, zo nam Van der Meer de presentatie weer over: ‘Digital Print faciliteert de wens om uniek te zijn door het gebruik van unieke designs, maar ook door een steeds groter aanbod aan printmaterialen en -toepassingen. Een voorbeeld: we bezochten beddenfabrikant (en impactbedrijf) Auping vanuit een inspiratiesessie. We raakten snel in gesprek over de kansen van (hyper)personalisering van boxsprings – het hoge opstaande deel bij het hoofdeind – en de kans die daar voor hen ligt én voor een printprofessional.
Een Duitse klant van ons maakt bijvoorbeeld al gewrapte boxsprings, bijvoorbeeld voor Bayern München-fans. Voor dat soort toepassingen bestaat een grote markt. Een andere klant heeft de term ‘gepersonaliseerde muurcirkels’ bedacht en dit slim weggezet, waardoor het nu een categorie op zich is geworden. Dus productontwikkeling doorvertalen naar marktkansen. Wat hierbij opvalt: het zijn bijna altijd de nieuwkomers in een klantsegment die beyond the box denken en baanbrekende innovaties naar de markt brengen.’
3) De evolutie van Print
Hier zijn boeken over te schrijven. De korte versie: acht jaar geleden was print plat, toen werd print ook functioneel, bijvoorbeeld door akoestisch behang, waarin geluidsisolatie wordt gecombineerd met een geprinte designlaag. Daarna kwamen er de eerste innovaties waarbij print circulair werd. Een mooi voorbeeld is Tomorrowland: 12.500 m2 spandoekmateriaal wordt na afloop gerecycled tot 1.328 Sign Again-platen die worden gebruikt voor toekomstige uitingen van dit festival. Daarmee wordt 12.432 kg CO2 bespaard, in vergelijking met traditionele verbrandingsprocessen.
En tot slot is Print ook nog phygital geworden: er zijn steeds meer toepassingen waarbij de brug naar online wordt gelegd, bijvoorbeeld geprinte tags voor track & trace in de logistiek, zoals atma.io (van Avery Dennison) en Tapp.online. Daarnaast is er de eerder genoemde, enorme verbreding van toepassingsmarkten: Digital Print zorgt voor een ware revolutie in de wereld van kleding en interieurdecoratie. Soms komt de concurrentie uit onverwachte hoek en gaan merken uit deze markten ineens zelf printen. Van Zara Home en H&M tot Zalando en zelfs IKEA. Zo besparen zij op voorraden en voorkomen zij dumping van onverkochte producten. Maar die zogenaamde concurrentie vormt meer nog een nieuwe kans, want deze branchevreemde toetreders maken van Digital Print de norm in de markt: een nieuwe driver voor groei!
4) Verandering in zoek- en koopgedrag
Smartphones, apps, nieuwe social media en nu ook AI, zorgen voor een verandering in zoek- en koopgedrag. Van der Galiën: ‘Ik google al niet meer. De betaalde versie van ChatGPT geeft mij beter aan welk restaurant ik moet hebben, wat de beste B&B is, etc. Generatie A en Z – ruim de helft van de wereldbevolking! – gebruikt Google niet meer, maar zoekt, ontwerpt en koopt op TikTok of via andere netwerken en AI-tools.’

Samen bouwen aan de printmarkt
Deze vier megatrends zorgen voor talloze groeikansen. Samenwerking is volgens Probo cruciaal om die kansen te benutten. Van der Meer: ‘Wij geloven in een ecosysteem van visuele informatie van producenten, leveranciers, distributeurs, printprofessionals, vakmedia en brancheorganisaties. Zo werken wij samen met klanten aan hun productontwikkeling. Onze commerciële teams spreken veel met de klant. Maar wij willen klanten ook laten groeien door informatie te delen. Bijvoorbeeld op ons eigen festival, waar we klanten in contact brengen met leveranciers, die vertellen wat er allemaal in print mogelijk is. Overigens praten we liever niet over klanten of partners, maar over collega’s. Collega’s laten elkaar nooit in de steek maar lossen dingen samen op. En met ruim 180 materialen weten printprofessionals 300.000+ producten te creëren. Zo wil Probo samen met de keten de toekomst van print neerzetten: lokaal, nationaal en internationaal. “Samen print”, noemen wij dat.’
Sign: LED en statische print zijn aanvullend
Probo ziet in openbare omgevingen de trend van hybride contentdistributie. Van der Galiën: ‘Niet alles wordt LED, want dat maakt omgevingen erg onrustig om in te vertoeven. LED wordt een onderdeel van statische print; het wordt vooral functioneel gebruikt in dynamische, kortetermijn-communicatietoepassingen. Print is meer gekoppeld aan langetermijn-toepassingen.’
De creator economy explodeert
Het aantal brandportals en creator portals neemt gigantisch toe. Daarin kan de aanbieder een product configureren, het bestand uploaden, de prijs bepalen en het product toevoegen aan zijn webshop. Wereldwijd zijn er 100 miljoen print creators, waarvan 4 miljoen professioneel. De totale omzet binnen deze markt is $100 miljard, gedreven door social selling (Instagram, TikTok, etc.). Deze markt groeit naar verwachting met jaarlijks 35% tot $250 miljard in 2027.
Foto boven: Probo-ceo Leon van der Meer (r.) en commercieel directeur Douwe Pieter van der Galiën hielden 14 oktober tijdens PRINTinspiration & Awards een visionaire presentatie over de toekomst van visuele communicatie in print. Tekst: Wim Danhof / Fotografie: Pim Ras
Wil je het gedrukte PRINTmatters Magazine ontvangen? Neem een proefabonnement