Abonneren  Inloggen

Conjuctuurenquête A&O Fonds Grafimediabranche: Barometer voor de branche

25 februari 2025

Er gebeurt begin 2025 veel in de grafimediabranche, met als klapstuk de overname van Simian door Print.com. Hoogste tijd om ondernemers te vragen hoe ze kijken naar de ontwikkelingen in de branche’, aldus A&O Fonds Grafimediabranche. Hieronder deelt het Fonds de belangrijkste inzichten uit haar Conjuctuurenquête, waarvoor ondernemers uit de branche zijn bevraagd door het CBS:

1. Economisch vertrouwen

De Nederlandse economie herstelde zich in 2024 en dat is terug te zien in het vertrouwen van grafisch ondernemers. Ze lijken zich voorlopig weinig zorgen te maken en schatten het economisch klimaat als stabiel in, ondanks bijvoorbeeld geopolitieke spanningen en de nog altijd hoge inflatie.

2. Stabiele orderpositie

Aan het begin van het jaar hebben grafimediabedrijven traditiegetrouw een dip in hun orders. De meeste grafisch ondernemers vinden echter dat hun orderpositie er normaal uitziet voor de tijd van het jaar. Gemiddeld hadden ze in 2024 voor zo’n 2,4 maanden aan werk in huis. De verwachtingen over de waarde van de totale orderontvangst zijn voor het eerste kwartaal van 2025 bovendien positiever dan in dezelfde periode vorig jaar.

3. Stijgende export

Grafische bedrijven die drukwerk voor het buitenland maken, hebben de wind mee. De exportomzet steeg vorig jaar met 13,5 procent. Op de buitenlandse markt staat de concurrentiepositie van grafische bedrijven wel onder druk. Er zijn winnaars en verliezers.

4. Winst onder druk

Bijna de helft (48%) van de bedrijven realiseerde in 2024 een gelijkblijvend bedrijfsresultaat. 22% van de grafisch ondernemers zag de winst toenemen, 30% hield onderaan de streep juist minder over. Voor het eerste kwartaal van 2025 verwachten ondernemers een terugval van de winstgevendheid, maar ze zijn positiever in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

5. Bezettingsgraad daalt

Persen en printers staan in 2025 wel vaker en langer stil dan menig grafisch ondernemer zou willen. De bezettingsgraad in de branche daalde naar 72% aan het begin van dit jaar. Dat wordt door de meeste grafisch ondernemers overigens gezien als het nieuwe normaal, ondanks het feit dat de overcapaciteit zorgt voor prijsdruk.

6. Vraag als bottleneck

Zo’n 2 op de 3 grafische bedrijven ervaren begin 2025 belemmeringen in hun business. Ze noemen een tekort aan orders het vaakst. Ook hebben grafisch ondernemers weer vaker last van financiële beperkingen. Op personeelsgebied lijkt het juist beter te gaan. Een tekort aan medewerkers wordt minder vaak als bottleneck genoemd.

De conjunctuurenquête is een initiatief van A&O Fonds Grafimediabranche, dat zich inzet voor de ruim 2.700 werkgevers en meer dan 20.000 professionals in de grafimediabranche. GOC nam de uitvoering en uitgave ervan op zich. Het volledige onderzoek is hier te lezen en te downloaden.


Geen nieuws missen? Ontvang iedere week het laatste nieuws in je inbox