Abonneren  Inloggen

Drukkerij de Bij kiest voor de lange termijn

3 juni 2025

Vorig najaar ontving Norbert van Schie van Drukkerij de Bij de Award “Koploper Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen” tijdens het evenement PRINTinspiration & Awards. In juli 2024 werd het Amsterdamse bedrijf al gecertificeerd als B Corp, de eerste grafische onderneming in Nederland. Dit certificaat heeft veel raakvlakken met MVO. Alle reden dus voor een interview. Daarin kwam ook de recente overname van Ruparo aan bod, het bedrijf achter de website WeLoveRecycled.

Van Schie werkt sinds 1999 voor Drukkerij de Bij, aanvankelijk als bedrijfsleider/commercieel medewerker. Eerder vervulde hij zowel commerciële als bureaufuncties binnen verschillende segmenten van de grafische markt. De vorige directeur/eigenaar zag in hem een goede kandidaat om het bedrijf over te nemen, wat in 2002 zijn beslag kreeg. Van Schie is de vierde eigenaar sinds het bedrijf in 1925 werd opgericht.

Drukkerij De Bij was in 2002 al gevestigd in het huidige pand aan de Donauweg in Amsterdam en produceerde vooral huisstijldrukwerk voor de veelal Amsterdamse klanten. Zowel de klantenkring als het aanbod aan drukwerk dat van de persen rolt, is sindsdien diverser geworden. De keuze voor duurzamer produceren heeft daar alles mee te maken.

Een omslag in denken

Van Schie: ‘Het eerste dat we in 2007/2008 aanpakten op het terrein van verduurzaming van de productie, was de verlichting van de drukkerij. We vervingen de tl-armaturen door spiegelarmaturen met een zuiniger type tl. Die investering verdienden we in 2,5 jaar terug. Dit zorgde voor een omslag in denken: “cost of ownership” tegenover “investeringskosten”. De kosten op lange termijn werden hierna nadrukkelijker meegenomen bij investeringen. Naast alle maatschappelijke argumenten om de productie te verduurzamen, bleek het ook vanuit bedrijfseconomisch perspectief lonend.’

Meer dan tien jaar later maakten deze zuinigere tl’s plaats voor ledverlichting, en de energie komt tegenwoordig zoveel mogelijk van zonnepanelen. In de drukkerij worden alleen biologisch afbreekbare inkten gebruikt.

Niet alles is haalbaar

Van Schie vervolgt: ‘Een poging om naast de zonnepanelen gebruik te maken van een eigen windmolen voor energieopwekking mislukte. De opbrengst viel tegen. Toen de molen kapotging, hebben we die niet vervangen. De personenauto’s die De Bij inzet, zijn elektrisch, maar voor het eigen vervoer zetten we nog een dieselbus in. Het type auto, samen met het aantal vervoerkilometers, maakt overschakeling naar elektrisch vervoer op dit moment niet haalbaar. Recent hebben we een jong gebruikte Euro 6-diesel aangeschaft. Hiermee kunnen we nog de binnenstad van Amsterdam in. Er liggen plannen om in Amsterdam een vervoershub op te zetten, die dan voor de distributie binnen de ring elektrisch vervoer inzet. Door vrachten te combineren, is dat zowel schoner als efficiënter. Als dat lukt, kunnen we weer een stap maken.’

Met een score van 101.9 werd Drukkerij de Bij in juli 2024 voor het eerst B Corp-gecertificeerd: een hard bewijs voor een hoog niveau van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.

Groen buiten

Van Schie is niet alleen binnen het bedrijf actief met vergroening. Drukkerij de Bij heeft de afgelopen jaren samen met andere bedrijven binnen businessclub Sloterdijk een plan gemaakt om het grijze bedrijfsterrein te vergroenen en de hittestress als gevolg van asfalt en donkere daken terug te dringen. Dit is zowel functioneel als prettig voor de medewerkers. De eigen parkeerplaats en de ruimte rond de drukkerij werden al aangepakt. Meer bedrijven volgden, en de gemeente Amsterdam heeft inmiddels een afspraak gemaakt over “het groene ommetje”, waardoor een volledig groene corridor ontstaat vanaf station Sloterdijk.

Hergebruik in het bedrijfs-DNA

De aandacht voor duurzaamheid en het tegengaan van verspilling heeft Van Schie van huis uit meegekregen. Zijn vader, die veehouder was, deed bij voorkeur zoveel mogelijk zelf en hergebruikte materialen waar hij kon. Dat wilde Van Schie ook voor Drukkerij de Bij. Het was dan ook een bewuste keuze om vooral gerecycled papier in te zetten en, meer recent, gebruik te maken van papier waarin alternatieve vezels zijn verwerkt, zoals TreeFree-karton, gemaakt van reststromen stro en bermgras.

Inspiratiekamer wekt interesse

De aandacht voor duurzamer produceren zorgde ervoor dat opdrachtgevers die belang hechten aan het duurzame karakter van hun drukwerk het bedrijf steeds beter wisten te vinden. De in het pand ingerichte inspiratiekamer speelt hierin volgens Van Schie een cruciale rol: ‘Klanten komen uit het hele land naar ons toe voor advies. Hier kunnen we ze laten ervaren wat er allemaal mogelijk is met de verschillende papier -en kartonsoorten die we verwerken. Voor deze klanten drukken wij een breed palet aan drukwerk, variërend van brochures, folders, boeken, kaarten en magazines tot mappen en huisstijldrukwerk.’

B Corp-gecertificeerd

De groene ambities van Drukkerij de Bij zijn bekend. Dat is, wat Van Schie betreft, echter niet hele verhaal. Eerder behaalde het bedrijf het ISO 14001-certifi caat als maatstaf voor milieumanagement. Dat certificaat bestrijkt echter, volgens van Schie, niet alle aspecten van de bedrijfsvoering als het gaat om Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Via een van de afnemers van de drukkerij kwam hij in contact met de B Corp. De onderliggende doelstellingen van dit certificaat spraken aan. Daarop besloot hij dat hij met Drukkerij de Bij als eerste grafi sche onderneming in Nederland dit certificaat wilde behalen.

Achteraf kwam dit besluit op een goed moment. De gedetailleerde vraagstelling over de omgang met medewerkers zette hem op het spoor om een aantal zaken anders aan te pakken: ‘Medewerkers motiveren is een belangrijk aspect van goed ondernemerschap; je medewerkers vormen de spil van je bedrijf. B Corp heeft mij meer inzicht gegeven hoe je je personeelszorg aanpakt en hoe je afspraken met medewerkers goed op papier zet in een personeelshandboek.’

Dat inzicht was extra waardevol omdat door ziekte en pensionering van medewerkers in diezelfde periode, mensen van positie wisselden en de drukkerij nieuwe medewerkers moest aantrekken. Van Schie: ‘Ik realiseer me dat je er als ondernemer te snel van uitgaat dat je medewerkers hetzelfde weten en hetzelfde denken. Dat is niet zo. Door helder te communiceren en zaken op papier vast te leggen vergroot je de betrokkenheid van je medewerkers en leer je zelf ook bij.’

In de inspiratiekamer ervaren klanten wat er mogelijk is met de verschillende papier- en kartonsoorten.

Baat bij overname Ruparo

Ondertussen haalt Van Schie als ondernemer zijn eigen voldoening, naast het werken aan de duurzaamheid van de onderneming, uit het feit dat er steeds nieuwe dingen op zijn pad komen. Nu is dat bijvoorbeeld de overname uit faillissement van Ruparo. Deze Amsterdamse drukkerij had eveneens een focus op duurzaam produceren en werkte volledig digitaal. Het bedrijf bouwde de afgelopen jaren aan een eigen verkoopsite, WeLoveRecycled, en daarmee aan een klantenkring met interesse in duurzaam drukwerk.

Van Schie: ‘Dankzij WeLoveRecycled zijn we nu beter uitgerust om “standaard” producten aan te bieden. We hebben vakmanschap hoog in het vaandel staan. Onze orderbegeleiders zijn in staat om complexe opdrachten uit te werken en door de productie heen te loodsen, samen met de klanten. De keerzijde is dat kleine orders in deze aanpak niet altijd rendabel zijn. Daarom verwezen we particuliere klanten vaak door. Met een eigen bestelplatform hoeft dat niet meer en kunnen bestellingen direct via de website worden geplaatst. Wat WeLoveRecycled onderscheidt van de bekende e-commerceplatforms, is de bewuste keuze voor gerecyclede materialen. En net als bij ons konden er ook boeken worden besteld.’

Na honderd jaar springlevend

Een deel van de binnenkomende opdrachten wordt nu in offset uitgevoerd. Andere opdrachten worden geproduceerd op de bij Drukkerij de Bij geïnstalleerde Konica Minolta-printer. De behoefte aan een verkoopwebsite was er al eerder, maar de kosten voor de ontwikkeling van een eigen site vormden een barrière die nu is weggenomen. Zo blijft Drukkerij de Bij, dat dit jaar zijn honderdjarig jubileum viert, bij de tijd.

Van Schie kijkt ondertussen verder vooruit: ‘Er zijn relatief weinig jonge mensen die een baan in de grafische sector ambiëren. Daar moet je rekening mee houden als je plannen voor de lange termijn maakt.’ Ook dat past binnen het kader van duurzaam ondernemen.

Over B Corp

B Lab is de organisatie achter de wereldwijde B Corp-certificering. Bij deze certificering wordt niet alleen gekeken naar de impact die een bedrijf maakt op het milieu, maar naar de complete bedrijfsvoering. Bekende Nederlandse ondernemingen zoals Triodos Bank, Tony’s Chocolonely, WeTransfer, Dopper en ook HelloPrint behaalden het B Corp-certificaat.

B Lab werd in 2006 opgericht in de Verenigde Staten met als doel een economisch systeem te bevorderen waarin bedrijven niet alleen winstgedreven zijn, maar ook een positieve impact hebben op mens en milieu. B Lab heeft kantoren in verschillende Europese landen, waaronder Nederland. Deze kantoren begeleiden bedrijven in hun certificeringsproces en stimuleren de groei van de B Corp-gemeenschap. Bedrijven worden doorgelicht op vijf verschillende impactthema’s: bestuur, milieu, werknemers, klanten en de gemeenschap.

Tekst: Herman Hartman / Fotografie Pim Ras


Wil jij het gedrukte PRINTmatters magazine ontvangen? Neem een proefabonnement.