Hoogtepunten FESPA Global Print Expo 2025
Ondanks het drukke beursjaar 2024 werd tijdens FESPA Global Print Expo 2025 een recordaantal nieuwe printermodellen geïntroduceerd. Oorzaak: de manier waarop printers worden gebouwd is veranderd. Wat waren de beurshoogtepunten? Veel nieuws was er rondom het bedrukken van textiel. En Adobe introduceerde haar veelbelovende “Print Engine 7.0”.
Zelden zijn er op een FESPA-beurs zoveel nieuwe producten aangekondigd. Vooral het aanbod aan signmakers springt eruit. Voor hen vormt een 1,6 meter brede roll2roll printer de basis. Juist hier zien we een sterke groei van het aantal aangeboden modellen. Die op signmakers afgestemde printers worden tegenwoordig anders gebouwd. Waar eerder elk model vanaf de basis opnieuw werd ontworpen, hanteren de fabrikanten nu een soort bouwdoossysteem. Hierdoor kan een aantal componenten, inclusief de printengine, in verschillende varianten worden toegepast.
Het verklaart deels waarom er nu zoveel productaankondigingen voorbij zijn gekomen. De tweede verklaring is dat er meer inkttypes worden toegepast in dit segment: (eco-)solventinkt, led-UV inkt en Latex (resin) inkt. Fabrikanten als Epson, Roland, Mimaki en Mutoh rusten elk model uit met twee of meer verschillende inkttypes met de daarbij behorende droging en aanpassingen van het printbed en de inkttanks. Bij de instapmodellen kun je dan ook nog eens kiezen voor een print- & cutversie. Hierbij is de snijplotter voor contoursnijden al ingebouwd.
Al deze ontwikkelingen bij elkaar zorgden dit jaar voor een stortvloed van nieuwe uitvoeringen. En naast (eco)solvent, led-UV en Latex (resin) inkt, kwam er dit jaar nog een nieuw inkttype bij.

Voordelen Aquafuze-inkt
Vorig jaar lichtte Fujifilm een tipje van de sluier op over Aquafuze, een watergedragen inkt met UV-uitharding. De bijbehorende, door Mutoh gebouwde printers zijn dit jaar vrijgegeven. De Mutoh HydrAton 1642 en Fujifilm Acuity Triton werden uiteraard op FESPA getoond. De Aqua fuze-inkt is breed inzetbaar en kan zowel met papieren als kunststof media overweg. De print is flexibel genoeg voor gebruik in combinatie met wrapfolie.
Fujifilm ging tijdens zijn persconferentie op de FESPA-beurs uitgebreid in op deze nieuwe inkt. Het is pas stap één van de ontwikkeling. De doorontwikkeling van de inkt en het ontwikkelen van een voor de inkt aangepaste printengine die tot hogere printsnelheden moet leiden, zal nog twee tot drie jaar vergen, aldus de Japanse fabrikant.
Aquafuze-inkt combineert alvast de voordelen van UV-inkt (direct droog) met watergedragen inkt (verminderde milieubelasting). Het energieverbruik bij het verdampen van de inkt ligt volgens Fujifilm lager dan bij andere watergedragen systemen, latex meegerekend.

Inktdiscussies
Daarmee komt een discussiepunt op tafel dat nu speelt bij de grotere, met one-pass technologie uitgeruste printers voor commercieel drukwerk of verpakkingsdrukwerk. Uit milieuoogpunt lijkt watergedragen inkt hier de beste keuze, totdat je de energie die nodig is voor droging erbij betrekt. Fujifilm is daar volop mee bezig. Het bedrijf is zelf in deze marktsegmenten actief met eigen systemen en heeft een partnerschap met de bouwer van printers voor de verpakkingsmarkt, Barberán, waarbij Fujifilm verantwoordelijk is voor de inktontwikkeling.
Bij de voor verpakkingsdruk ontwikkelde printers van Barberán is bewust gekozen voor gebruik van UV-inkt omwille van vooral het energieverbruik. Welke rol Fujifilm ziet voor de Aquafuze-inkt in deze discussie wordt nu niet verder toegelicht. De Barberán-printers zijn een maatje te groot voor een beurs zoals FESPA, zodat we het hier met een model op de stand moesten doen.
Fujifilm gebruikte FESPA Global Print Expo wel om de Barberán HS3000 one-pass printer aan te kondigen, die onder de vorig jaar op Drupa getoonde Barberán HS6000 komt. De Barberán HS3000 kan zo’n 900 grote platen per uur afdrukken.
Drukken op verpakkingskarton
Wel op de stand te zien was de Fujifilm Acuity Ultra Hybrid, met board feeder. Het bedrukken van verpakkingskarton wordt voor de spelers in dit marktsegment steeds belangrijker, al zijn de printers voor meer dan alleen karton inzetbaar. Kunststofplaten kunnen er ook goed op worden bedrukt. De hybride varianten drukken daarbij ook op rolmateriaal.
Op de beurs had Agfa zowel de vernieuwde Onset als de nieuwe Agfa Jeti Tauro H3300 XUHS hybride printer ingericht voor drukken op karton. Durst had hiervoor de Durst P5 350 HS D4, en ook EFI toonde het drukken op verpakkingskarton.

Vlakbed en hybride
Er zijn printers die puur op rolmateriaal drukken en printers die alleen op vlakke platen drukken. Daarnaast zijn er de hybride printers waarbij de gebruiker zowel plaatmaterialen als rollen kan bedrukken. De hybride printers zijn daarvoor uitgerust met een transportband die het materiaal onder de vast opgestelde printbar doorvoert. Bij vlakbedprinters wordt de printbar verplaatst over de vacuumtafel waarop het substraat ligt. Een deel van deze printers kan met een rollentransport als extra optie geleverd worden. Dat is onder meer het geval bij de printers van swissQprint, die we dit jaar al in editie 1 van PRINTmatters voorstelden, en bij de Durst P5X, die ook al in PRINTmatters voorbijkwam.
Durst, dat na overname van het Amerikaanse Vanguard dit merk in Europa introduceerde, maakte nu bekend dat het voor Europa stopt met de verkoop van deze printers. Het aanbod aan hybride printers is breed. Agfa, dat twintig jaar geleden voor het eerst een Anapurna-printer op de markt bracht, heeft de lijn nu vernieuwd. Het gevolg: hogere printsnelheden, verbeterde energie-efficiëntie en een compacter ontwerp. De nieuwe generatie Anapurna-printers is bovendien uitgerust met de recentste LED-technologie en geoptimaliseerde inkjetkwaliteit voor uiteenlopende sign & display-toepassingen.
Een opmerkelijke printer op dit terrein is de HP Latex R530. HP heeft meer vlakbedprinters uitgerust met latex-inkt in het midvolume segment. De R530 heeft een afwijkend concept, dat vooral de signmaker zal aanspreken. De basis is de HP Latex 830 (die ook debuteerde op deze beurs). De latex-inkt is breed inzetbaar en laat zich op zowel folies als papier voor heel veel toepassingen inzetten.
DTF voor textielprint
DTF staat voor Direct to Film, waarbij we een digitale print met watergedragen pigmentinkt op transferfilm maken voor overdracht op textiel. De print bestaat altijd uit ten minste vier kleuren en witte inkt. Dat laatste is nodig voor zowel het aanbrengen van de lijm als voor het behoud van de kleur van de print op gekleurd textiel. Nadat de lijmlaag in de natte inkt is aangebracht en vervolgens gedroogd, kan de print in een transferpers op textiel worden verkleefd.
Dit heeft de afgelopen jaren een vlucht genomen. Het heeft ervoor gezorgd dat kleinschalige en gepersonaliseerde textielproductie toegankelijker is geworden, zelfs voor starters en kleinere ateliers. Dankzij DTF zijn korte oplages en snelle doorlooptijden nu haalbaar zonder kwaliteitsverlies, zo bleek in Berlijn.

van Fespa-verenigingen. Foto/copyright: Miroslaw Pawlinski Swiat Poligrafii
DTF voor objectprinten
DTF is ook de afkorting voor een heel andere techniek, waarbij we met UV-inkt een print maken op een folie die reeds is voorzien van een lijmlaag. De UV-inkt die daarop wordt aangebracht, kan vervolgens op een object worden verkleefd. Deze techniek is, net als de transfertechniek voor textiel, afkomstig uit China en werd op de FESPA-beurs getoond door zowel Chinese aanbieders als bekende merken, waaronder Mimaki met de Mimaki UJV300DTF-75. Deze nieuwe variant is bedoeld voor gebruik op harde ondergronden.
Daarmee ontstaat er deels een overlap met objectprinten voor het aanbrengen van prints op allerhande objecten, variërend van tegels en glaswerk tot telefoonhoesjes. Het gebruik van objectprinters voor relatiegeschenken in de zakelijke sfeer en persoonlijke cadeaus in B2C heeft de afgelopen jaren een enorme vlucht doorgemaakt. Fabrikanten als Mimaki (die destijds als eerste een objectprinter introduceerde) en Roland hebben hier het breedste aanbod, maar ook bij Mutoh of Epson kun je voor objectprinters terecht, die ook volop op de FESPA-beurs werden getoond.
De ontwikkeling hier is dat er enerzijds kleinere toonbankprinters bijkomen voor gebruik in de retail en anderzijds juist grotere printers, waar meer objecten op het printbed passen, gericht op in objectprinten gespecialiseerde drukkerijen. Deze bedrijven werken vooral voor de relatiegeschenkenbranche.

Nog meer textieldruk
Textieldruk zien we op verschillende plekken terug. Waar DTF en DTG (Direct to Garment) technieken zijn om geconfectioneerd textiel van een print te voorzien, wordt digitaal printen ook ingezet voor het drukken vanaf rollen textieldoek. Voor de reclamewereld gaat het dan om softsignage dat gedrukt wordt op polyesterdoek. Durst liet hier de P5 TEX iSUB zien die over vijf meter breedte print. Dit type doeken wordt gebruikt voor (doek)lichtbakken, zowel buiten als binnen, maar ook voor de aankleding van grote festivals en evenementen, waar steeds meer print te zien is, of voor snel op te bouwen stands op beurzen.
Diverse fabrikanten hadden ook printers op de stand uitgerust met pigment textielinkt, waarmee je op verschillende stoffen kunt drukken. Pigmentinkt neemt hier steeds vaker het stokje over van acidinkt of dispersie-inkt. Coldenhove (transferpapier) en Trapis bieden op de markt een volledig afgestemd systeem om pigmentinkt net zoals sublimatie-inkt via transferpapier over te brengen. Het zorgt voor kleurrijke resultaten en grote detaillering van de print. Bovendien hoeft het doek na het printen niet gewassen of gestoomd te worden.
Canon liet zien dat je met de vervormbare UV-gel-inkt een goede afdruk op polyesterdoek kunt maken, die ook na vouwen van het doek heel blijft. De Canon Colorado-printer kreeg twee nieuwe printmodes voor meerlaags drukken en een aanpassing waardoor rollen textiel binnen drie minuten worden geladen. De beperking is hier de printbreedte. Voor lichtbakdoeken die steeds vaker in winkels worden toegepast is deze printbreedte echter goed inzetbaar. Ook hier geldt dat het lichtgewicht (pees)doek eenvoudig op te sturen naar - en te wisselen is in de winkel.

Nieuw: Adobe PDF Print Engine 7.0
Adobe introduceerde op FESPA Global Print Expo versie 7.0 van de Adobe PDF Print Engine. Hoewel het nog wel tot medio 2026 duurt voordat we “PDF 7.0” terugzien in de RIP-pakketten van de verschillende RIP-leveranciers, gaan we er vanwege veelbelovende verbeteringen alvast op in.
Veel RIP-softwarepakketten maken gebruik van de Adobe PDF Print Engine, waarbij de RIP-leverancier er een eigen schil omheen bouwt. Adobe zegt met de nieuwe versie de workflow slimmer te maken, waardoor het aantal prepress-handelingen buiten de RIP wordt beperkt. Dat Adobe voor de introductie op de FESPA-beurs koos, heeft alles te maken met een aantal toevoegingen die juist in dit segment relevant zijn. Toch heeft de verbetering ook in andere segmenten zoals verpakkingsdruk toegevoegde waarde.
Een belangrijke verbetering in versie 7.0 van Adobe Print Engine is “in-RIP Multicolor Transparency Blending”. Daarmee worden PDF-bestanden met verschillende kleurmodellen zoals CMYK, RGB en steunkleuren zonder kleurverlies platgeslagen. Hiermee behoud je meer levendige kleuren als de printer over een groot kleurbereik beschikt. Dat is relevant voor de sign- en textielmarkt, waar printers met zes, zeven of meer kleuren worden gebruikt, waarbij bijvoorbeeld groen, oranje en rood zijn toegevoegd. Ook het toevoegen van extra afloop kan straks in de RIP-software worden gedaan.
Naast PDF-bestanden kunnen rechtstreeks Photoshop- en Illustrator-bestanden worden verwerkt. Ook de functie voor variabele data printen krijgt een update. Dat is niet alleen interessant voor Direct Mail. Adobe ziet hier ook kansen bij verpakkingsdruk, waar nu na het drukken nog vaak een indruk nodig is voor het aanbrengen van unieke tekstcode of een QR-code. De snelheid waarmee de RIP nu de variabele data kan verwerken is tot zeven keer sneller.

Over FESPA Global Print Expo
De FESPA Global Print Expo, ooit alleen gericht op zeefdruk, bestrijkt alle disciplines binnen de reclame-industrie waar een vorm van digitaal print en/of rillen/snijden wordt ingezet. Daarbij worden er uitstapjes gemaakt naar bijvoorbeeld display- en verpakkingsdruk, interieurdecoratie, textieldruk en object-printen.
Of het nu gaat om folie, papier, karton, textiel, kunststof plaatmateriaal, glas, of aardewerk mokken, zowel de printers als de materialen zijn op deze FESPA-beurs te vinden. FESPA Global Print Expo 2025 in Messe Berlin trok van 6 tot 9 mei ongeveer 15.000 bezoekers.
Foto boven: Mimaki’s stand blonk uit in creativiteit door innovatieve toepassingen zoals UV-DTF-print op complexe vormen, en duurzame textielprints.
Tekst: Herman Hartman
Wil je het nieuwste PRINTmatters magazine thuis ontvangen? Neem een proefabonnement en kies voor nalevering