Abonneren  Inloggen

Joe Caroff, ontwerper van iconische filmposters en 007-logo, overleden

18 augustus 2025

Grafisch ontwerper Joe Caroff is gisteren op 103-jarige leeftijd overleden. Hij ontwierp onder andere het iconische 007-logo voor de James Bond-films, filmposters voor “West Side Story”, “A Hard Day's Night”, “Manhattan” en “Cabaret” en product- en bedrijfslogo's. Daarnaast inspireerden zijn handgetekende letters andere ontwerpers tot het ontwikkelen van complete lettertypes.

De filmposter voor West Side Story, via Wikimedia

​Na de middelbare school studeerde Caroff tot 1942 aan het Pratt Institute in Brooklyn. Tijdens zijn studie werkte hij als assistent in de studio van de Franse posterontwerper Jean Carlu in Manhattan. Kort na zijn studie werd Caroff opgeroepen voor militaire dienst. Daarna werkte hij onder andere als freelancer voor uitgeverijen, verpakkingen en filmproductieprojecten. Zijn eerste opdracht was de omslag van Norman Mailers oorlogsroman “The Naked and the Dead”.

Hollywood

Caroffs eerste opdracht in Hollywood was het ontwerpen van een filmposter voor “West Side Story” in 1961. Voor de film “Manhattan” ontwierp hij een logo waarin de skyline van New York is verwerkt in de letters.

​Voor de lancering van de James Bond-filmfranchise in 1962 conceptualiseerde Caroff het logo voor 007 met het geïntegreerde pistool, geïnspireerd door het cijfer 7 en de hulplijnen van het logo die leken op een pistool. Het ontwerp is nog steeds in gebruik.

Het 007-logo dat Joe Caroff begin jaren ‘60 maakte voor de eerste Bond-film is nog steeds in gebruik (Foto: Shutterstock)

​​Naast filmaffiches ontwierp Joe Caroff product- en bedrijfslogo's, bijvoorbeeld voor de tv-zender Fox en ABC Olympics (zie video boven). De handgetekende letters van Caroff inspireerden ontwerpers bij de ontwikkeling van complete lettertypen. In 2008 creëerde de Britse letterontwerper Jonathan Hill het lettertype Laser Disco, gebaseerd op Caroffs letters voor de film “Rollerball”. In 1975 creëerde de Britse letterontwerper Colin Brignall het lettertype Tango, gebaseerd op Caroffs letters voor “Last Tango in Paris”.

De trailer van BY DESIGN: The Joe Caroff Story door Mark Cerulli

‘Als ik ga zitten om een ontwerp te maken, of het nu een campagne is of een trademark, of een logo of de lay out voor een advertentie: allereerst moet ik er zelf blij mee zijn’, zegt Caroff in de video hierboven over zijn werk. Hij overleed een dag voor zijn 104e verjaardag.

Bron: Wikipedia. Foto boven: Joe Caroff door fotograaf Simone Bloch (Wiki Creative Commons)


​​​Ontvang wekelijks de gratis PRINTmatters nieuwsbrief in je inbox