Abonneren  Inloggen

De tijdschriftenmarkt: niches are nice

19 augustus 2025

Media Voices, een onafhankelijk Brits mediaplatform dat zich richt op trends en innovatie in de uitgeefwereld, heeft onlangs het rapport Inside the Print Revival uitgebracht. Het onderzoek laat zien waarom gedrukte tijdschriften niet alleen blijven bestaan, maar juist opnieuw aan kracht winnen. Vooral de niches blijken kansrijk voor dit mediumtype.

Print is nooit echt verdwenen, benadrukt tijdschriftenexpert Dr. Samir Husni in het rapport: ‘Wat mensen vandaag ontdekken, is de nieuwe kracht van print.’ Volgens PwC is de wereldwijde markt voor tijdschriftprint circa €55 miljard waard, en tegen 2026 komt naar verwachting driekwart van de consumentenuitgaven hieraan nog steeds uit print.

Betrokken lezers willen betalen

De groei zit vooral in hoogwaardige nicheproducten. Uitgevers zetten in op premiumstrategieën waarbij kwaliteit en beleving centraal staan. Het rapport noemt een aantal Britse en Amerikaanse voorbeelden. Zo herlanceerde Kat Craddock het iconische Saveur als twee keer per jaar verschijnend foodmagazine, gericht op superfans. En onafhankelijke titels zoals Like The Wind - over de beleving van het hardlopen - floreren met een kleine maar betrokken lezersgroep.
Ook gevestigde merken voegen extra’s toe om de beleving te vergroten: zo bracht Gardener’s World een editie uit met zaden en kortingsbonnen, goed voor 25% extra waarde, terwijl Minecraft Magazine een tastbaar alternatief voor schermtijd biedt. Katie Vanneck Smith (Hearst UK) noemt print ‘een rustmoment in een wereld van eindeloos scrollen’.