Sterke groei gebruik AI-tools, ook op de werkvloer
Uit het derde landelijke onderzoek van onderzoeksbureau Newcom blijkt dat inmiddels bijna 6 miljoen Nederlanders van 18 tot 65 jaar AI inzetten in hun dagelijks leven. Het gebruik van AI-tools onder werkende Nederlanders is explosief gegroeid. Inmiddels zetten 3,6 miljoen werkenden AI-tools in tijdens hun werk – een stijging van een half miljoen in zes maanden tijd.
Bijna 3 miljoen werknemers gebruiken AI minstens één dag per week op hun werk. Vooral ChatGPT en Microsoft Copilot winnen terrein, terwijl uit het onderzoek blijkt dat Google Gemini juist minder wordt gebruikt. Werkenden benutten AI voornamelijk als informatiebron, sparringpartner en voor het schrijven van teksten. Daarmee wordt AI steeds meer een integraal onderdeel van de dagelijkse werkzaamheden.
Jongeren lopen voorop
Generatieverschillen zijn duidelijk zichtbaar. 8 op de 10 Gen Z’ers (15–28 jaar) gebruikt AI in het dagelijks leven, en 6 op de 10 ook op de werkvloer. Oudere generaties lopen nog achter, maar tonen een sterke inhaalslag: ook bij millennials en Generatie X is het gebruik de afgelopen maanden duidelijk toegenomen.
‘AI ontwikkelt zich razendsnel tot een onmisbaar hulpmiddel in het dagelijks leven en op de werkvloer’, zegt drs. Neil van der Veer, directeur van Newcom. ‘De inzet van AI verschuift van experimenteren naar structureel gebruik.’
Het onderzoek
In juli 2025 deden ruim 2500 Nederlanders van 18-65 jaar mee aan het onderzoek van Newcom naar onder andere het gebruik van AI-tools. Dit is de derde meting; de eerste vond plaats in juli 2024 en de tweede in januari 2025. Het volledige onderzoek is aan te vragen op de website.
Ontvang wekelijks de gratis PRINTmatters nieuwsbrief in je inbox