Verslag VIGC-partnerbarbecue: netwerken in zomerse sfeer
Op 28 augustus organiseerde VIGC de traditionele zomerbarbecue voor haar inmiddels 32 partners. Plaats van handeling was De Casteleer is Kasterlee. VIGC-directeur Jos Steutelings (zie openingsfoto) deelde in zijn openingswoord een belangrijke primeur. Een terugblik.
Tijdens het uitstekend verzorgde evenement praatten de 58 aanwezige mensen uit het grote partnernetwerk van VIGC in België en Nederland in een informele sfeer bij over de business en natuurlijk de voorbije vakantieperiode. PRINTmatters was in de persoon van Wim Danhof - de schrijver dezes - aanwezig en ontmoette onder meer Martijn van den Broek (Screen Europe), Wim Vandendriessche (swissQprint), Jos Bergmans (Antalis) en Jan de Roeck (Esko). Ook werd bijgepraat met bekende personen van beursorganisatie Easyfairs en natuurlijk het Vlaams Innovatiecentrum voor Grafische Communicatie (VIGC) zelf.
Topsprekers en -bedrijven op Het Congres
Die informele gesprekken gaan we hier niet samenvatten. Toch blijft er voldoende te melden over, want VIGC-directeur Jos Steutelings gaf een korte, maar krachtige openingsspeech:
‘Het Congres en het Benelux Online Print Event zijn benchmarks geworden binnen de grafische industrie in de Benelux: ontmoetingsplakken waar kennisdeling, innovatie en netwerken hand in hand gaan.’ Steutelings blikte alvast vooruit op Het Congres, dat 6 november weer plaatsvindt, ditmaal in Vestar in Antwerpen. Een van de reeds bevestigde topsprekers is Rik Vera, een visionair spreker over digitale transformatie, klantgerichtheid en innovatie. Verbonden aan het hoog aangeschreven consultancy- en inspiratieplatform Nexxworks, helpt hij bedrijven toekomstbestendig te blijven in een steeds veranderende wereld. Ook Geert Janssens, de hoofdeconoom van Etion - het forum voor geëngageerd ondernemen - zal dan spreken. Hij is een kritisch denker over onder andere digitalisering en duurzaamheid. Verder zijn bedrijven als Koninklijke Drukkerij Em. De Jong en Zenith Graphics vertegenwoordigd in interviews of een panelgesprek.
Primeur: certificatie voor digitale drukkwaliteit
Ook deelde Steutelings een primeur mee: ‘We hebben samen met SCGM (Stichting Certificatie Grafimedia Branche) een nieuwe certificatie voor digitale drukkwaliteit in de markt gezet. Dit wordt in het najaar uitgerold. Dit certificaat gaat veel verder dan techniek alleen. Het versterkt het vertrouwen van de klanten, het helpt bedrijven zich te onderscheiden in een competitieve en complexe markt, en het helpt hen ook om aanbestedingen en veeleisende opdrachten binnen te halen. Hier kunnen jullie - onze partners - ook bij helpen: dat certificaat staat open en kan ook worden gebruikt door digitale printerfabrikanten om hun klanten te overtuigen om naar de meest ideale, kwalitatieve workflow toe te werken. Als er interesse is vanuit de leveranciers om hun machines te laten certificeren via ons nieuwe certificaat, dan kunnen jullie VIGC contacteren.’

Samen de toekomst vormgeven
Na haar 25-jarige jubileum in 2025, koos VIGC als werktitel voor “Samen de toekomst vormgeven”, zo vervolgde Steutelings. ‘Dat doen we op veel manieren. Ik noem er drie:
Bruggen slaan tussen generaties. We hebben ons netwerk “Young Professionals in Print” opgezet, met inmiddels acht gerealiseerde samenkomsten.
Inspelen op nieuwe relevante thema’s zoals AI, cybersecurity en duurzaamheid. We proberen die kennis te verspreiden via allerlei initiatieven: niet alleen evenementen, maar ook via onder meer inspiratiesessies, masterclasses en lerende netwerken.
Samenwerkingen buiten de printsector, om zo kennis van buiten naar de printsector te brengen. Zo zitten we nu in het tweede jaar van een driejarig project over circulariteit in de Large Format Printsector, waarbij ook Centexbel als kenniscentrum voor textiel en kunststoffen is betrokken.’
Bruggen bouwen
Steutelings meldde aan het eind van zijn openingswoord dat dé rode draad van het VIGC “bruggen bouwen” is. ‘Innovatie gebeurt niet in het kantoor: je hebt mensen, ideeën en bedrijven nodig die samenkomen, met elkaar spreken en ideeën uitwisselen. Het doel van het VIGC is om dat mede te ondersteunen in de grafische sector. Hier begint dat: informeel, met een gesprek, een goed glas wijn en een goede barbecue. Santé, Cheers!’
Wil je het nieuwste PRINTmatters magazine thuis ontvangen? Neem een proefabonnement