Abonneren  Inloggen

Nieuwe webshop Control Media brengt groei

8 september 2025

​Control Media lanceerde 4 juni haar geheel vernieuwde webshop voor grafische wederverkopers van standaarddrukwerk. Deze webshop heeft geleid tot lagere prijzen, een groter productenaanbod, meer maatwerk en een snellere orderverwerking. ‘Wij hebben geluisterd naar onze klanten en de webshop volledig aangepast aan hun wensen’, aldus directeur Leon van Nunen.

​Bij Control Media in Etten-Leur spraken we naast Van Nunen ook met commercieel directeur André van den Berg, en met de accountmanagers e-commerce Jessica Janssen en Agnieszka Sadowska. De vernieuwde webshop is gebouwd op het platform van het Britse Infigo, specialist in webshops voor grafische bedrijven. Van den Berg noemt enkele essentiële verbeteringen:

  • ‘Klanten kunnen - binnen de mogelijkheden van ons machinepark - hun eigen (eventueel afwijkende) formaten ingeven en alles kiezen wat ze willen.
  • Wij kunnen nu eenvoudig nieuw gewenste opties zelf inprogrammeren. Voorheen konden wij bijvoorbeeld een klant die op een leaflet tweezijdig hetzelfde beeld wilde hebben, niet bedienen. Nu kunnen wij dat zelf inprogrammeren, en koopt de betreffende klant weer bij ons in.
  • ​Automatische bestandscontrole: als iemand in de vorige webshop bijvoorbeeld een A5-bestand uploadde voor een A4-brochure, dan ging dat bestand gewoon het proces in. Nu worden dergelijke fouten direct gesignaleerd. Klanten krijgen na deze controleslag een rapport en kunnen storende fouten meteen herstellen. Dat voorkomt later in het proces veel gedoe: bij hen én bij ons.’

​Digitaaldruk beter ondersteund

Van Nunen meldt dat de vernieuwde webshop ook nieuwe mogelijkheden heeft geopend qua digitaal drukwerk. ‘Denk aan brochures, boeken en variabele producties in kleine oplages. Voorheen ontvingen wij nauwelijks digitale opdrachten, vooral omdat de prijsstelling in het oude systeem niet klopte. Klanten kregen geen correcte prijs of konden niet goed inschatten wat het kostte. Nu komen er dagelijks digitale orders binnen. Om een voorbeeld te geven: garenloze boeken in oplagen van 100 tot 300 stuks, daar deden wij eerder misschien één of twee opdrachten per week voor. Afgelopen week waren het er zestien. Overigens hebben wij onlangs geïnvesteerd in een nieuwe, extra digitale productieprinter. Dit is een B2-printer die in december wordt geïnstalleerd. Meer details worden later bekend gemaakt.’

​De nieuwe webshop werd 4 juni gelanceerd en biedt lagere prijzen en meer bestelopties voor grafische wederverkopers.

Meer tijd voor direct klantcontact

Voor de e-commercemanagers van Control Media is er ook veel veranderd. Agnieszka Sadowska: ‘Deze webshop is echt gemaakt voor resellers: er zitten meer producten in, hij rekent gemakkelijker prijzen uit, je kunt zelf gemakkelijk prijzen aanpassen, en je kunt meerdere verzendmethodes aanklikken. Ook herbestellen is eenvoudiger geworden, met of zonder nieuw bestand. Omdat er meer automatisch kan worden besteld, wordt veel administratief werk voor ons afgevangen. Zo is er voor ons meer tijd ontstaan voor persoonlijk contact met klanten.’

Jessica Janssen vult aan: ‘In dat persoonlijke contact kunnen ook eventuele klachten snel worden opgelost, temeer omdat klantenservice en productie in hetzelfde pand zitten. Wij zijn persoonlijk benaderbaar en kunnen snel schakelen. Een ander voordeel van de nieuwe webshop is dat de klant nu zijn eigen pakbon aan een verzendpakket kan toevoegen, en zijn eigen logo op het label kan laten zetten. Zo ziet alles eruit alsof de reseller zelf verzendt. Dat vinden veel klanten prettig, horen wij terug.’

‘10 tot 15% goedkoper’

De nieuwe webshop legt Control Media geen windeieren, meldt Van Nunen. ‘Begin augustus was het aantal webshopbestellingen ten opzichte van de vorige webshop al met 50% gegroeid. Daarmee bedraagt het aandeel van de webshop in de totale omzet van Control Media 25%. Ook de factor “prijs” speelt daarin een belangrijke rol:

‘Doordat wij dus alle bestellingen zelf in ons eigen pand drukken ben ik per definitie goedkoper dan partijen waarbij er een platform - met veel overheadkosten - tussenhangt, en die bovendien vaak hun productie gedeeltelijk uitbesteden. Dat gegeven maakt een prijsverschil van minimaal 10 tot 15%. Daarbij richten wij ons nadrukkelijk op het standaarddrukwerk, dat zo’n 80% van de markt voor commercieel drukwerk uitmaakt. Voor specialties zoals goudfolie etc. moet je niet bij ons zijn.’

Leon van Nunen, directeur-eigenaar van Control Media: ‘In een krimpende markt blijft onze omzet mede dankzij de nieuwe webshop met 5 tot 10% groeien.’

Groei in een krimpmarkt

De totale omzet van Control Media blijft mede dankzij de nieuwe webshop met 5 tot 10% groeien. Dat is opvallend, gezien de marktomstandigheden. ‘De grafische branche krimpt in handelsdruk met 8 tot 9%’, zegt Van Nunen. ‘Papierprijzen zijn met 30% gestegen, wat een krimp in de sector versnelt. Maar wij blijven dus doorgroeien. Dan doe je iets goed.’

​De eigen webshop als groeiend verkoopkanaal

Control Media verwerkt ruim 1.200 drukwerkorders per dag. Ruim 90% van de totale omzet komt uit online verkoop. Veel van die omzet komt van opdrachten van grote internetdrukkers in binnen- en buitenland. Twee maanden na de lancering van de nieuwe webshop voor grafische wederverkopers ziet Control Media de afhankelijkheid van andere grotere platformen verminderen. Van Nunen: ‘Dit gegeven maakt ons bedrijf stabieler.’

​Meer korting bij langere levertijden

André van den Berg noemt nog een interessant voordeel van de nieuwe webshop van Control Media: ‘De bestelfuncties zijn uitgebreid met geavanceerde prijslogica. Wie langere levertijden accepteert, krijgt korting. In het weekend, als het wat minder druk is, verwerken wij deze bestellingen. Daarmee wordt de productie beter verspreid.’

Foto boven: De accountmanagers e-commerce Agnieszka Sadowska (links) en Jessica Janssen horen veel positieve geluiden van resellers over de nieuwe webshop van Control Media.

​Tekst: Wim Danhof / fotografie: Bastiaan de Graaf


​​​​Wil je het nieuwste PRINTmatters magazine thuis ontvangen? Neem een proefabonnement en kies voor nalevering