Cannes Lions 2025: Print steelt de show
In juni vond het jaarlijkse Cannes Lions International Festival of Creativity plaats, het meest prestigieuze evenement op het gebied van creativiteit in marketing, reclame en communicatie. Juist daar werd gesproken over de renaissance van print en Direct Mail. Sterker nog: in een aantal categorieën hebben printcampagnes weer gewonnen. Grote merken en bureaus zetten weer in op de marketingmix met print.
Terwijl de grafische industrie zucht en steunt onder het digitale geweld van Chappy (ChatGPT), waait er aan de Côte d’Azur een frisse wind door het Cannes Lions festival, zoals het veelal wordt afgekort. Waar de hele reclamewereld samenkomt om elkaar te overtreffen en awards te winnen - een soort Drupa, maar dan voor de creatieve industrie.
De eerste winst was er al voor labels van Moët & Chandon (even Googlen of nazoeken op Chat GPT). Zolang de “branding” maar verkoopt. Welkom in de wereld van de psychologie en drukwerk.
In het pak genaaid
Maar “Cannes” biedt dus hoop op een Print en Direct Mail renaissance. Dat er in de mix weer wordt ingezet op print, gebeurt niet zomaar: digitaal kent steeds meer dode pixels. Het medium is verzadigd. En de grafische industrie liet zich in het pak naaien door framing. De sector kreeg het zwaar te verduren in de afgelopen vijftien jaar met verhalen over ontbossing, CO2, “niet duurzaam” en “niet meer van deze tijd”. We keken ernaar en lieten ons beplakken met papier-maché, bedacht door kreten uit de online-industrie. De diepe zakken van “tech” legden de grafische industrie aan de bedelstaf.
Ellendige blokkendozen
Ondertussen bouwen de grote digitale mastodonten zoals Google en Amazon megablokken in landschappen, met energieslurpende serverparken waar jouw PDF op staat te ronken om goedgekeurd te worden. Nog afgezien van al het drinkwater dat nodig is om een serverpark te koelen. Nederlandse wethouders waren zo hitsig geworden door de hosanna-verhalen van de techbro’s dat ze de ellendige blokkendozen hebben toegelaten. Vanuit klimaat- en energieperspectief hadden ze beter in Scandinavië kunnen staan. Het is daar koeler en ze hebben er natuurlijke batterijen in de vorm van tienduizenden meertjes.
De realiteit? Tijdens mijn AI-webinar in juni heb ik een Deep Search gedaan waarbij meer dan 384 bronnen zijn geraadpleegd. De uitkomst? Een A4-afdruk is niet vervuilender dan één prompt.
Werk aan de winkel
Oké, de gemiddelde grafische ondernemer vindt marketing en sales vieze woorden, of doodeng. Dat laatste denk ik eerder, uitzonderingen daargelaten. Maar we blinken niet uit in commerciële slagkracht, inventieve formats en briljante marketing. Dat hebben de reclamebureaus toch wel beter in de smiezen.
Maar in mijn netwerk van beslissers (niet de grafische industrie) merk ik dat marketeers weer magazines overwegen in plaats van een digitale onboarding van nieuwe medewerkers. Dat hebben ze vast en dan beleven ze het merk nog beter. Print en papier is niet dood in marketing. Maar voordat je weer uit je stoel springt en je klanten gaat bellen..., als je gepercipieerd bent als Dubbelfris of een oliebol, word je niet zomaar Moët & Chandon. Er is werk aan de winkel.
Dan kom je toch weer terug bij sales en marketing. Je zult door de wasstraat moeten als je de kansen wilt verzilveren. Hoe meer je snapt wat niet werkt, des te groter jouw kansen worden. Marketeers willen gewoon weten wat wel werkt. Jouw machinepark, picoliter inkjet per seconde en Fogra-strip zal het gemiddelde bureau jeuken. Begin daar niet over.
Cannes-huiswerk te doen
Zit je aan tafel? Denk even aan mij, want als je wel in dit vakjargon begint, dan stamp ik virtueel keihard op je tenen. En morgen verwijder je de tekst onder je e-mail: “Denk na voordat je print, bla die bla.” Alsof je aan een melancholicus een strop uitreikt. Graaf niet je eigen kuil, ook al heb je een Duitse drukpers. Je hebt de toverstaf van ChatGPT in je handen om het gat te dichten tussen digitaal en printmedia in de marketingmix.

Zonder dollen, ik zie echt de aandacht voor papier en print weer opkomen. Het kan langzaam de goede kant op bewegen. Maar daar moet werk voor verzet worden. Print is nog lang niet dood. Jouw huiswerk is het zoeken met Deep Search naar de trend van het printmediaverhaal van de Cannes Lions. Ik ga het niet voorkauwen, omdat ik je uit je comfortzone wil lokken. Als dat lukt, lok je ook klanten. Succes!
Over de auteur
Dharminder Biharie is een "oude" rot in het grafische vak, met veel ervaring op technisch vlak en op het gebied van business development. Hij keerde onlangs terug in de branche. Voor PRINTmatters schrijft hij bijna elke editie een artikel met zijn visie op belangrijke ontwikkelingen.
Foto boven: De befaamde gouden Cannes Lion-prijs.
Wil je het nieuwste PRINTmatters magazine thuis ontvangen? Neem een proefabonnement en kies voor nalevering