Week van de Grafimedia feestelijk van start bij Drukkerij Wilco in Amersfoort
Vanmorgen is de tweede editie van de Week van de Grafimedia officieel van start gegaan bij Drukkerij Wilco in Amersfoort. William Schuring, operationeel directeur bij Wilco, en Dick Naafs, voorzitter van het KVGO, verzorgden de feestelijke opening.
Bij de opening sprak Dick Naafs de aanwezige studenten van ROC Amersfoort toe. ‘Het grootste kapitaal dat we hebben, dat zijn jullie’, zei hij. ‘Jullie zijn de toekomst van Nederland en kunnen ons land heel veel brengen. Vertrouw op jullie eigen kunnen.’ Om zijn verhaal kracht bij te zetten las hij titels voor van diverse boeken uit de metershoge boekenkasten in de entree van Drukkerij Wilco, waaronder “Alles komt goed, altijd”, Held in eigen verhaal” en “Droom groot”.
‘Niemand kan zich een wereld voorstellen zonder drukwerk’, vertelde William Schuring de studenten en andere bezoekers. ‘Er gaat geen dag voorbij dat je niet iets in handen hebt dat bedrukt is. Dat maakt de grafische branche heel bijzonder. Wij communiceren met de wereld.’
Rondleiding
Na de opening volgden rondleidingen door de indrukwekkende productiehallen van Drukkerij Wilco in Amersfoort. De studenten van Tech College (richting Mechatronica) werden door technische medewerkers van de drukkerij rondgeleid. De studenten van Creative College (richting Mediavormgeving, met een specialisatie Typografie) kregen een rondleiding van William Schuring. Met veel interesse bekeken zij onder andere hoe boeken gebonden worden, hoe drukwerk gevouwen en gesneden wordt en hoeveel verschillende technieken en productielijnen er nodig zijn om drukwerk te maken.
Toekomstgericht
Na afloop van de uitgebreide rondleidingen stond er een feestelijke taart klaar en konden de bezoekers bijzondere boeken en ander drukwerk bekijken. William Schuring is enthousiast over de Week van de Grafimedia: ‘Wij zijn vereerd dat de opening dit jaar bij ons plaatsvindt. Met trots laten we zien hoe actueel en toekomstgericht ons vak is. We hopen veel bezoekers te inspireren met de prachtige wereld van grafimedia.’

‘De Week van de Grafimedia is een unieke kans om de sector in de schijnwerpers te zetten’, aldus Dick Naafs. ‘Bedrijven in Nederland én België laten samen zien hoeveel vakmanschap, innovatie en carrièrekansen grafimedia te bieden heeft.’
Over de Week van de Grafimedia
Nog tot en met 4 oktober zetten zo’n 40 grafimedia-bedrijven in Nederland en België hun deuren open voor bezoekers. Op de speciale website is te zien welke bedrijven meedoen en welke activiteiten zij organiseren.
De Week van de Grafimedia is een initiatief van Indruk.nu, waarin A&O Fonds Grafimediabranche, KVGO, GOC, FNV Media & Cultuur, CNV Vakmensen en De Unie de handen ineenslaan.
Ontvang iedere week de gratis PRINTmatters nieuwsbrief in je inbox


