Abonneren  Inloggen

Diverse faillissementen in de afgelopen twee weken

6 oktober 2025

De afgelopen twee weken is de grafische branche opgeschrikt door een aantal faillissementen, waaronder die van familiebedrijven die al tientallen jaren actief zijn in de sector.

​Op 24 september 2025 heeft de rechtbank Breda de firma Grafisch Bedrijf West Brabant B.V., handelend onder Grafisch Bedrijf West Brabant en Drukkerij West Brabant, in staat van faillissement verklaard. Mr H.G.A.M. Spoormans is aangesteld als curator. ‘Door de opkomst van internet, hoge loonkosten en concurrentie van internetdrukkers hebben we het helaas niet gered’, zegt Ronald-Jan van Baal, directeur van het ruim 80 jaar bestaande familiebedrijf, in BN De Stem.

​Op dezelfde dag verklaarde de rechtbank Zutphen de firma Tromp Verpakking Partners B.V. uit Arkel, actief in de levering van verpakkingsmaterialen, winkel- en promotiemateriaal en de verkoop, installatie en het onderhoud van verpakkingsapparatuur, failliet. Mr. T.M.M. Ross is benoemd tot curator.

​De firma Maarse Drukwerk B.V. uit Eibergen, ruim 40 jaar actief in offset- en digitaal drukwerk en communicatie, werd op 1 oktober 2025 door de rechtbank Zutphen in staat van faillissement verklaard. Daarbij werd mr. N.G. Cornelissen tot curator benoemd.

Een dag later, op 2 oktober 2025, werd de firma Goos Reclamemakers B.V., handelend onder Goos Communicatiemakers en Goos Reclamemakers, door de rechtbank Rotterdam failliet verklaard. Het familiebedrijf, actief in o.a. grafisch ontwerp, print, signing en drukwerk, werd in 1973 opgericht. Mr. J.H. Huybens is aangesteld tot curator.

​​Over een mogelijke doorstart van deze bedrijven is bij de redactie op dit moment nog niets bekend.

Voortdurende consolidatie in de grafische sector

‘We zien een proces van voortdurende consolidatie in de grafische sector’, zegt Wim Danhof, hoofdredacteur van PRINTmatters. ‘Onder andere het gebrek aan opvolging leidt tot overnames van grafische bedrijven. En in het algemeen kun je stellen dat onderscheidend vermogen essentiëler is dan ooit om te kunnen overleven. Vooral de grafische bedrijven die in hun aanbod weinig onderscheidend zijn ten opzichte van de grotere, efficiënt ingerichte online bestelplatformen, hebben het moeilijk.’

Danhof verwijst naar de strategische leus ‘Get big, get niche, or get out” die volgens hem ook op de printindustrie toepasbaar is. ‘Vrij vertaald betekent het: zorg dat je grotere hoeveelheden vraag van veelal commodityprintproducten naar je toetrekt waarop je de economies of scale kunt toepassen,’ legt hij uit, ‘Resulterend in professionele marketing (webshops) in combinatie met efficiënte productie en logistiek, en dus relatief lage prijzen. Of kies voor verregaande specialisatie in je product- en / of dienstenaanbod, waardoor je onderscheidend bent en daardoor voldoende winstmarge kunt realiseren.’


​​​​​​​​​​​​​Blijf op de hoogte: ontvang wekelijks de PRINTmatters nieuwsbrief in je inbox