Abonneren  Inloggen

Brochures: Bladerbare blijvertjes?

10 oktober 2025

​Digitalisering is alomtegenwoordig. Voor veel producten bestaan inmiddels online varianten. Zo ook voor brochures. Toch hebben fysieke exemplaren volgens diverse deskundigen nog onverminderd kracht.

​Een aannemer die een nieuwbouwwijk uit de grond stampt. Theaters en schouwburgen. Makelaarskantoren. Zaadproducenten. Beursorganisatoren. En restaurants, fabrieken, reisbureaus, ziekenhuizen en scholen. Ze hebben van alles gemeenschappelijk. Maar ook, dat ze in hun marketing in meer of mindere mate nog steeds kiezen voor een papieren brochure. In een grotendeels digitaal leven waarin we omringd zijn door schermpjes roept het op zijn minst de vraag op welke kracht de papieren brochure nu nog herbergt.

Uitstraling en luxe

Een blik in de branche leert dat ieder er zo zijn meerwaarde in vindt. Dat merken ze bijvoorbeeld ook bij Q-Promotions in Tilburg. De drukwerkpartner laat papieren brochures drukken voor verschillende klanten. Dat doen sommigen onder meer vanwege de waarde die ze hechten aan een bepaalde uitstraling, weet salesmanager Sander Bogers.

‘Een mooie brochure geeft een luxe gevoel. Maar het fysieke van de brochure heeft nog een ander voordeel. Je kunt er laagdrempelig veel informatie in kwijt. Dat kan online ook wel. Maar met een papieren brochure is de kans aanzienlijk groter dat je oog erop valt terwijl je er niet naar op zoek bent. Dat gebeurt op een website minder snel.’

Daarmee is een papieren brochure soms een bron van inspiratie en ideeën. Dat geldt bijvoorbeeld voor de brochure van De Efteling waarvoor Q-Promotions verantwoordelijk is en die tweemaal per jaar bij abonnementhouders op de mat ploft. Juist het drukwerk biedt volgens Bogers een dosis beleving, veel meer dan mogelijk is met internet. ‘Bovendien kun je er kleuren veel beter mee laten zien.’

​Flyers en folders in zwaarder weer

De fysieke brochure vinden we daarnaast soms terug als handleiding, handboek of instructiebrochure voor ontruimingsplannen. Ook is het vaak een vehikel om producten in te etaleren, weet Gerwin Verdonk. Hij is business officer bij Simian, dat onlangs werd overgenomen door Print.Group, en verantwoordelijk voor Reclameland, Drukland en Flyerzone.

‘Wij zien ’m het meest bij winkels en andere bedrijven die kiezen voor een verkoopbrochure. Papier heeft verschillende voordelen. Het is specialer dan een website of een mailtje en kan professioneler ogen dan een online kanaal. Je hebt het in de hand, kunt het doorbladeren, er iets uit scheuren en er het een en ander in omcirkelen. Niet voor niets zijn Sinterklaasbrochures nog altijd razend populair. Fysieke exemplaren zijn bovendien ideaal om mee te geven op een beurs of in een winkel aan bezoekers en klanten.’

Bij Simian is de vraag naar brochures volgens hem dan ook nog aanzienlijk. Een daling ziet Verdonk zich veel meer voordoen in flyers en folders, mede ingegeven door de overgang naar JA-stickers op brievenbussen.

​De productie van brochures bij Simian in Westerbroek, dat inmiddels is overgenomen door Print.Group.

Kleinere oplages

Toch is er wel iets veranderd. Klanten die zomaar duizenden brochures bestellen zijn er bij Simian een stuk minder dan vroeger. Tegenwoordig worden er eerder een paar honderd besteld, met de optie van nabestellen bij voldoende interesse. Uit kostenoogpunt, maar ook is het volgens Verdonk slim om geen stapels op voorraad te hebben als er onverhoopt een fout in de brochure staat.

Brochures worden chiquer

Bij Q-Promotions zien ze eveneens dat de oplages kleiner zijn geworden. Dat hangt volgens Bogers ook samen met de intentie om bewuster met papier om te springen. De wens om te verduurzamen zorgt dat er bij het bedrijf meer vragen binnenkomen over het type papier van de brochures, over de oor- sprong en over de machines waarmee wordt gewerkt. Tegelijkertijd doet zich een andere ontwikkeling voor. Hoewel de aantallen terug zijn gelopen, wordt er wel meer uitgepakt. En zo krijgen de brochures van nu een chiquer karakter dan vroeger. ‘Dat resulteert bijvoorbeeld in mooier papier en in een luxere afwerking en veredeling. Te denken valt aan glans, mat-laminaat of UV-lak. Maar ook zie je het terug in een grotere aandacht voor fotografie.’

Personalisatie alom

Een andere duidelijke trend is natuurlijk personalisatie. Hiermee komt bijvoorbeeld het eigen logo of de naam van de ontvanger steeds vaker op de cover van de brochure te staan. Bogers: ‘De brochure wordt steeds meer een uniek product. Zo hebben we voor een groot zonweringsbedrijf met veertig vestigingen voor elke productgroep een eigen brochure gemaakt, in kleine oplages en gepersonaliseerd per vestiging.’

Ook in de hoek van verzending wordt de behoefte aan personalisatie waargenomen. Het verzendbedrijf Vogelaar is verantwoordelijk voor het postklaar maken en versturen van verschillende brochures voor uiteenlopende branches. Algemeen directeur Mark Bonenkamp: ‘Ook wij zien dat personalisatie een vlucht heeft genomen in de brochures, op de cover. Wij printen het adres van de ontvanger rechtstreeks op het omslag; dat scheelt in de kosten en is beter vanuit duurzaamheidsoogpunt.’

Kosten besparen

Een duidelijke trend is volgens Bonenkamp daarnaast dat er tegenwoordig veel meer wordt gelet op de kosten. De producenten of afzenders houden de brochure onder de 350 gram met het oog op de verzendkosten. Om die reden beperken zij zich ook veel meer tot de standaardformaten voor brochures. Afwijkende maten, groter dan C4 bijvoor- beeld, komen volgens hem bijna niet meer voor.

Dat neemt niet weg dat brochures op de zakelijke markt absoluut nog bestaansrecht hebben, vervolgt de algemeen directeur. In de medische wereld bijvoorbeeld, en om informatie te verschaffen over aandoeningen, de juridische sector en ook in het vastgoed.

‘Het is nog altijd een interessant medium. Papier is fijn als je nog eens iets wilt nalezen. En ook in ons eigen bedrijf zien we de meerwaarde. Zo komt het voor dat mensen tijden later nog refereren aan een pagina in onze brochure waar een product op is afgebeeld. Die bewaren ze dus wel degelijk. Hoewel ik vind dat je het moet zoeken in een goed samenspel tussen papier en online, en het van belang is dat uitgevers zich richten op die combinatie, blijft een papieren brochure meestal langer liggen. Dat zorgt er dus ook voor dat de boodschap beter beklijft.’

Tekst: Marjolein Straatman.


​​​​​Wil je het nieuwste PRINTmatters magazine thuis ontvangen? Neem een proefabonnement