Abonneren  Inloggen

DPG Media geeft studenten gratis digitaal nieuwsabonnement

15 oktober 2025

DPG Media geeft alle studenten in Nederland tussen 16 en 25 jaar een kosteloos digitaal abonnement op alle nieuwsmerken van het mediabedrijf. Met deze stap wil DPG Media de ‘nieuwskloof’ bij jongeren dichten en de mediawijsheid vergroten.

De actie is een reactie op de dalende interesse van jongeren in nieuwsplatformen die kwaliteitsnieuws brengen en de toenemende blootstelling aan desinformatie via sociale media. Het initiatief werd gisteren afgetrapt op het Mediacollege (MBO) in Amsterdam en op Hogeschool Windesheim (HBO) in Zwolle, waar studenten samen met hoofdredacties en wetenschappers in gesprek gingen hoe jongeren en journalistiek dichter bij elkaar kunnen worden gebracht.

Cijfers tonen aan dat jongeren steeds minder actief op zoek gaan naar nieuws. ‘Het gros van de jongeren komt voornamelijk met nieuws in contact via social media waar het bulkt van fake news en waarvan bewezen is dat jongeren deze moeilijk of niet kunnen onderscheiden van feiten’, stelt Erik Roddenhof, CEO van DPG Media.

Roddenhof: ‘DPG Media gelooft dat onafhankelijke en lokale media bijdragen aan een sterke en verbonden samenleving. Goed geïnformeerde jongeren staan sterker en kritischer in het leven en ontwikkelen meer democratische burgerzin. We hopen met dit initiatief de drempel naar kwaliteitsjournalistiek weg te nemen door het nieuws kosteloos aan studenten aan te bieden.’

Onbeperkte toegang tot alle titels, ook in België

Vanaf 14 oktober kunnen studenten het gratis abonnement krijgen met hun studentenpas. Hoewel ze zich kosteloos op één nieuwstitel abonneren, krijgen ze digitale toegang tot álle nieuwsmedia van DPG Media. Alle 11 landelijke en regionale nieuwsmedia (de Volkskrant, Trouw, Het Parool, AD, Brabants Dagblad, ED, Tubantia, BN DeStem, PZC, De Stentor, De Gelderlander) worden hiermee opengesteld.

Dit stelt studenten in staat om kennis te maken met verschillende perspectieven, meningen en journalistieke vormen, op een moment dat hun stem ertoe doet: vlak voor de verkiezingen, wanneer onafhankelijke journalistiek van groot belang is. Studenten kunnen het nieuws digitaal lezen op hun mobiele telefoon, het abonnement is niet deelbaar met andere personen en loopt zolang de student studeert. In België worden eveneens gratis studentenabonnementen aangeboden op HLN/Het Laatste Nieuws en De Morgen.

Investeren in nieuwe journalistieke formules

DPG Media benadrukt dat het initiatief verder gaat dan alleen het weggeven van abonnementen aan studenten. Roddenhof: ‘Het gaat ook om het aanpassen van onze journalistieke formules. We weten dat jongeren nieuws op een andere manier consumeren, zowel op platformen als in vorm. Naast het weghalen van de drempel naar onze nieuwstitels werken onze redacties ook aan nieuwe journalistieke vormen die passen bij deze doelgroep. Het is én-én.’

Het gratis studentenabonnement is via de abonnementomgeving van de titels af te sluiten. Meer informatie is te vinden op de website van DPG Media.


​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​Blijf op de hoogte: ontvang wekelijks de PRINTmatters nieuwsbrief in je inbox