Het verborgen rendement van digitaal geprinte etiketten
Veel converters zijn ervan overtuigd dat technologie voor digitaal printen duur is, niet alleen vanwege de hoge initiële kosten, maar ook omdat deze technologie bekendstaat vanwege de hoge kosten van verbruiksartikelen. Voor veel converters die nieuwe printprocessen evalueren, blijven de kosten per etiket namelijk de belangrijkste factor.
Maar door alleen de kosten van verbruiksartikelen te vergelijken om tot een aankoopbeslissing te komen, zien converters mogelijk de verborgen kosten van analoge technologie over het hoofd. Daarnaast lopen ze kans de toegevoegde waarde van een digitale pers mis te lopen.
Converters die de total cost of ownership en het rendement van een nieuwe labelpers overwegen, doen er goed aan om het grotere plaatje te bekijken. Denk aan nieuwe mogelijkheden, de looptijd, marktuitdagingen en verborgen kosten in de huidige workflow.
JIT-printen (just-in-time)
Volgens FINAT neemt de vraag naar digitaal printen voornamelijk toe omdat merken kortere printruns willen. Ook de vraag vanuit klanten neemt toe en merken stellen zichzelf doelen op het gebied van afvalvermindering en duurzaamheid, wat de overstap naar JIT-productie stimuleert.
Omdat digitaal printen korte runs en snelle doorlooptijden mogelijk maakt, hoeven merken geen grote hoeveelheden etiketten meer te bestellen om aan de vraag te voldoen. Hiermee riskeren ze namelijk overproductie en verouderde etiketten. Uit gesprekken met merkeigenaren blijkt dat in veel gevallen meer dan dertig procent van de geprinte etiketten weggegooid wordt vanwege gewijzigde wetgeving of ingrediënten. Dit maakt bestaande labeldesigns onbruikbaar, waardoor er nieuwe etiketten met gewijzigde informatie geproduceerd moeten worden.
Door etiketten just-in-time te produceren met technologie voor digitaal printen, hoeven merken alleen te printen wat ze nodig hebben om aan de vraag te voldoen. Ook reageren ze zo snel en eenvoudig op veranderende etiketvereisten, met als resultaat minder verspilling.
Digitaal printen kan niet alleen milieutechnisch gunstig zijn voor bedrijven, maar ook financieel gezien. Vaker bestellen in kortere runs tegen een hogere prijs kan namelijk nog steeds veel voordeliger uitpakken voor merken. Voorwaarde is wel dat de betaalde prijs voor de digitaal geprinte etiketten lager ligt dan de waarde van de etiketten die converters of merken zouden hebben weggegooid. In dat opzicht is een hogere prijs per etiket te rechtvaardigen.
Bovendien kunnen converters met JIT-printen hun digitale printapparatuur gebruiken om aan de groeiende vraag naar kortere runs op korte termijn te voldoen en om voorraad waar nodig en flexibel te leveren. Zo halen ze nieuwe klanten binnen en behouden ze bestaande klanten.
Ontdek aanvullende factoren die van invloed zijn op uw ROI. Lees dit blog.