Nieuwe inkomstenstromen met 2D-codes
Merken benutten steeds vaker 2D-codes op verpakkingen voor traceerbaarheid, bescherming tegen namaak en klantenbinding. Voor verpakkingsproducenten en -drukkerijen ontstaan kansen: wie de technologie beheerst en deze koppelt aan ontwerp, data-opbouw en nieuwe digitale toepassingen, kan zijn business uitbreiden. Dat is de boodschap van Nigel Allen, Marketingmanager 2D Codes bij Domino Printing Sciences.
Veel merken zien de genoemde voordelen van het gebruik van 2D-codes. Toch leidt een gebrek aan kennis en inzicht in 2D-codetoepassingen en de achterliggende technologie bij veel bedrijven nog tot koudwatervrees.
Dat leidt Domino Printing Sciences af uit de resultaten van haar “Appetite Creative Connected Packaging Survey 2025”, waar 600 respondenten uit de verpakkingsindustrie aan mee deden. Deze kenniskloof biedt verpakkingsproducenten en converters verschillende kansen om zich aan te passen, en vervolgens hun klanten te ondersteunen en hun bedrijven te laten groeien. Nigel Allen noemt een aantal opties:
- ‘Met de combinatie van etiketontwerp- en printservices kunnen converters merken beter ondersteunen met statische, dynamische en variabele 2D-codes, die zo worden gepositioneerd en geprint dat het leidt tot optimale scanningresultaten.
- Differentiatie door middel van digitale marketing- en dataoplossingen om merken te ondersteunen met QR-codecampagnes;
- Diepgaande betrokkenheid dankzij een vertrouwde adviseur die merken langdurige ondersteuning biedt bij het implementeren van variabele of geserialiseerde 2D-codes en het beheren van data in de QR-Code, “powered by GS1”, de mondiale organisatie die verantwoordelijk is voor uniforme identificatie- en barcodestandaarden.
- Het leveren van veilige QR-codes ter ondersteuning van productauthenticatie.’

Etiket- en verpakkingsontwerp
Veel merken gebruiken al een agentschapsmodel voor hun verpakkings- en etiketontwerpen. Volgens Domino Printing Sciences is het aanbieden van een etiketontwerp- en printservice voor een verpakkingsproducent een logische uitbreiding; het wordt ook al door velen aangeboden.
Allen: ‘Het end-to-endproces overlaten aan printspecialisten kan voor merken grote meerwaarde opleveren. Creatieve bureaus zijn immers niet altijd op de hoogte van de vereisten rondom het printen van QR-codes, zoals het optimale formaat en de juiste plaatsing op de verpakking. Dat kan ofwel tot dure ontwerpwijzigingen in de printfase leiden, of tot het suboptimaal of onbetrouwbaar scannen van de code door retailers en consumenten.’
Naar extra business
Verpakkingsproducenten die al ontwerpservices aanbieden, kunnen met een kleine uitbreiding naar digitale toepassingen rondom 2D-codes grote voordelen realiseren, zegtt Allen: ‘Denk aan het versterken van de eigen expertise en het aanbieden van een digitale campagne-oplossing aan klanten. Zo kan de verpakkingsproducent het volledige proces beheren: van het genereren van QR-codes voor het ontwerp van etiketten en verpakkingen tot het ontwikkelen van digitale assets zoals interactieve apps en landingspagina’s, én uiteraard het printen van het uiteindelijke ontwerp.’
‘De data die wordt verzameld via campagnegerichte QR-code-scans, kan bovendien de basis vormen voor een abonnementsmodel waarmee klantbetrokkenheid in kaart wordt gebracht’, vervolgt hij. ‘Merken kunnen hiermee regionale trends identificeren en nieuwe productvariaties of promotiecampagnes opzetten.’

Via databeheer naar klantenbinding
Daarnaast ligt er volgens Domino Printing Sciences een kans om merken te ondersteunen bij het benutten van de datarijke QR-code volgens de wereldwijde GS1-standaard. Regelgevende toepassingen, zoals het EU Digital Product Passport of de elektronische productetiketten (zoals het Europese e- etiket voor wijn) brengen vaak langdurige verantwoordelijkheden met zich mee rondom het bijhouden van productdata gedurende de hele levensduur van een Stock Keeping Unit (SKU).
Ook hier kan een verpakkingsprodu- cent een waardevolle rol spelen in het databeheer, bijvoorbeeld door het updaten van ingrediënten of voedingsinformatie in e-etiketten namens de klant, zodra dat nodig is.
Variabele en geserialiseerde QR-codes
De voordelen die variabele QR-codes, “powered by GS1” kunnen opleveren voor een merk worden inmiddels algemeen erkend. Ook de toenemende vraag naar gedetailleerde tracking van individuele producten en productbatches via codeserialisatie biedt verpakkingsproducenten nieuwe kansen en kans op versterkte samenwerkingen met merken.
Bij het aanbieden van een service om QR-codes te printen met variabele data (denk aan batchnummers, vervaldatums of serienummers) is nauwkeurigheid cruciaal. Het is essentieel dat de juiste codes en ontwerpen exact overeenkomen met de batch- en houdbaarheidsdata van het merk. Dat geldt des te meer voor geserialiseerde codes die de traceerbaarheid ondersteunen.
Om de juiste etiketten op het juiste moment bij de juiste batch te leveren met minimale downtime van de productielijn, is nauwe samenwerking en data-integratie tussen de verpakkingsproducent en het merk onmisbaar. QR-codes printen vereist bovendien een betrouwbare verificatie van de codes; een onmisbaar onderdeel van een succesvolle service.

Vision-systeem voorkomt ellende
Verificatie via een vision-systeem garandeert dat alle geproduceerde codes correct leesbaar zijn voor scanners in retail, logistiek en bij de consument. Dit helpt fouten te detecteren die verpakkingen onbruikbaar kunnen maken of, erger nog, tot kostbare en imago-schadende terugroepacties kunnen leiden, als ze onopgemerkt blijven.
Beveiligde codes
Zeker merken die actief zijn in sectoren met hoge eisen op het gebied van productveiligheid (of die te maken hebben met namaakproblematiek, zoals luxegoederen of consumentenelektronica) hebben baat bij productauthenticatie met QR-codes. Deze aanpak vergroot de traceerbaarheid, versterkt het consumentenvertrouwen en helpt de merkwaarde te beschermen. Geserialiseerde QR-codes maken het mogelijk om vervalsing van producten te identificeren en herleiden. Voor nog meer zekerheid zijn er beveiligde QR-codes die extra bescherming bieden. Deze bevatten unieke patronen of micro-illustraties en stellen hoge eisen aan de printkwaliteit om correct te werken.
Verpakkingsproducenten die zich willen positioneren in deze veeleisende sectoren, moeten ervoor zorgen dat hun printapparatuur betrouwbare, consistente kwaliteit kan leveren. Sommige gespecialiseerde aanbieders van beveiligde, traceerbare QR-codes reiken zelfs certificeringen uit voor het printproces om de integriteit van de beveiligde QR-codes te waarborgen. Domino is één van de partijen die printers levert die in hoge kwaliteit en op hoge snelheid variabel kunnen printen.
Andere technologieën
Tot slot worden nieuwe technologieën zoals NFC en RFID steeds vaker ingezet naast 2D-codes voor traceerbaarheid en efficiëntie in leveringsketen- en retailtoepassingen. Verpakkingsproducenten kunnen ook deze slimme etiketservices aanbieden om de meerwaarde voor merken te vergroten.
Kortom
Voor verpakkingsproducenten en converters die al verpakkingsontwerp aanbieden als onderdeel van hun verkoopproces, is het toevoegen van een digitale communicatielaag een kleine stap met mogelijk significante voordelen. Niet alleen op het gebied van de huidige omzet, maar ook voor een versterking van de relatie met de klant.
Wil je het gedrukte PRINTmatters magazine ontvangen? Neem een proefabonnement.