Omzet buitenreclame stijgt met 5% in Q3
De omzetcijfers van buitenreclame laten in het derde kwartaal van dit jaar een plus zien van 5% ten opzichte van Q3 vorig jaar, waarmee het totale OOH-budget uitkomt op netto bijna 74 miljoen euro. Daarbinnen gaat 57% naar ‘digitaal’ en 43% naar ‘traditioneel’. Beide segmenten namen toe in omzet, waarbij traditioneel met +6% iets meer stijgt dan digitaal (+4%), zo blijkt uit onderzoek van Outreach. Het aantal schermen en objecten steeg met 1% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, de omzet per scherm/object groeide met 4%.
De groei in het derde kwartaal van 2025 ligt boven de +3% over de eerste helft van 2025, meldt de brancheorganisatie voor de Out of Home (OOH)-sector in Nederland. De optelling van de drie kwartalen geeft een omzet van 216 miljoen euro. Dat is 4% meer dezelfde periode in 2024. De eerste drie kwartalen zijn in de regel goed voor 67% van de jaaromzet. Voor 2025 zou dit een omzet van 321 miljoen betekenen oftewel een groei van 6%.
Stijging van 15% voor ‘programmatic’ adverteren
Het aandeel voor digitaal is redelijk constant en staat op 57%. Daarbinnen gaat 30% naar ‘programmatic’. Een jaar geleden was dat nog 27%. In termen van omzet betekent dit een plus van 15%. Dit geeft aan dat adverteerders en bureaus steeds meer gebruik maken van de mogelijkheden van de digitale schermen, zoals het in real-time tonen van advertenties aan specifieke doelgroepen. Nieuw in de registraties zijn de omzetten voor retail media. In het derde kwartaal ging ruim 7 miljoen naar deze digitale vorm van OOH. Een vergelijking met dezelfde periode vorig jaar is nog niet mogelijk.
Traditionele objecten dalen in aantal
Het totaal aantal objecten is licht gestegen ten opzichte van Q3 2024 (1%). De trend laat zien dat digitaal sterk toeneemt en dan vooral de kleinere schermen tot 86 inch (+7%). Traditionele objecten dalen 1% in aantal, waarbij voornamelijk schermen groter dan twee vierkante meter worden gesaneerd. Hier is de daling 9%. De markt breidt zijn digitale capaciteit sneller uit dan de vraag, wat duidt op vertrouwen in het verdere groeipotentieel van digitaal. Tegelijkertijd behouden traditionele objecten hun waarde en bieden een stabiel (massa-)bereik.
‘Volop potentie’
Outreach directeur Sita Bakker ziet een duidelijke ontwikkeling: ‘Momenteel is zo’n 15% van de buitenreclame objecten digitaal – daar ligt dus volop potentie. Dankzij de grote variatie in objecten en locaties kunnen adverteerders met buitenreclame alle kanten op, van massabereik tot het gericht aanspreken van specifieke doelgroepen, zoals jongeren. In deze gefragmenteerde mediatijd is dat een uniek voordeel. Bovendien kunnen adverteerders met programmatic hun campagnes real time aanpassen aan tijd, locatie en context, wat de relevantie nog meer vergroot.’
Bron: Outreach
Ontvang wekelijks de gratis PRINTmatters nieuwsbrief in je inbox