Abonneren  Inloggen

​Rik Vera inspireert tijdens VIGC-congres

7 november 2025

Rik Vera’s presentatie over innovatie vormde 6 november het hoogtepunt van de 11e editie van het VIGC-congres “JUMP into innovation” in congrescentrum Vestar in Antwerpen. De 170 deelnemers uit de Vlaamse grafische industrie - en enkele tientallen Nederlanders - gingen na het walking dinner met nieuwe inzichten naar huis.

Rik Vera is niet de eerste de beste. Hij geeft elke vrijdag college op de London Business School, heeft zijn eigen website rikvera.com en was in 2015 mede-oprichter van nexxworks, een Belgisch kennis- en innovatieplatform dat organisaties helpt om zich aan te passen aan snelle technologische, economische en maatschappelijke veranderingen. Ook Peter Hinssen en Steven Vanbelleghem zijn partners binnen nexxworks. Alle drie houden zij over de hele wereld impactvolle trendlezingen.

Nieuwsgierigheid meten

Als iets echt belangrijk is in organisaties, dan is dat wel nieuwsgierigheid, zo luidde de belangrijkste boodschap van Vera. In zijn recent verschenen boek “Net Curiosity Score: Boost je innovatie met deze nieuwe KPI” introduceert Vera de mate van nieuwsgierigheid als een kritische prestatie-indicator voor organisaties die willen innoveren, zich willen aanpassen en toekomstbestendig willen zijn. Het is een meetinstrument om nieuwsgierigheid op zowel individueel -, team- als organisatieniveau vast te leggen.

Tijdig surfles nemen

Terwijl de financiële crisis voor degenen die hem meemaakten aanvoelt als de dag van gisteren, voelt 2040 voor diezelfde mensen heel ver weg. Vera maakte duidelijk dat organisaties alert moeten zijn op de kleine golfjes van verandering die nu aan de horizon verschijnen, en daarop tijdig moeten inspelen, want die kleine golfjes van gisteren kunnen de tsunami’s van morgen zijn. Dan is het best handig als je tijdig surfles hebt genomen. En: wat is er nou mooier als die hoge golven trotseren? Een kind houdt van uitdagingen, maar hoe ouder we worden, hoe meer zekerheid menigeen zoekt. Vera brak een lans voor de herontdekking van het spelende, nieuwsgierige kind dat ergens nog in eenieder van ons schuilgaat.

Van smartphone tot AI

Denk bij golfjes van verandering bijvoorbeeld aan de smartphone als game changer - ‘Your life in your pocket’, aldus Steve Jobs in 2012. Een ander klein golfje in 2011 was AI, dat destijds een premature doorbraak beleefde toen neurale netwerken, dankzij krachtige GPU’s en grote datasets, plots veel betere prestaties konden leveren dan traditionele algoritmen. In 2023 viel alles op zijn plaats en groeide dat kleine golfje uit tot een tsunami. Wie kan zich nu nog een wereld zonder ChatGPT voorstellen?

Pauzemoment tijdens het VIGC-congres in Vestar Antwerpen

De “echte” virtuele Roblox-wereld

Organisaties zouden nu al bezig moeten zijn met de golven van verandering die ons in 2040 waarschijnlijk volledig hebben overspoeld, zo vervolgde Vera. Hij noemde de metaverse waar de jongeren van nu al volop in spelen, ontwikkelen en handelen. Een virtuele wereld die voor hen niet minder reëel is dan de “echte”, fysieke wereld. Hij verwees naar een kleinkind dat in Roblox serieus geld verdient, door gave virtuele dingen te ontwikkelen en verkopen. Hoe dat zit? Roblox is een online platform waarop gebruikers zelf games kunnen maken, delen en spelen binnen een virtuele wereld. Met de virtuele munteenheid Robux kunnen spelers digitale items kopen; ontwikkelaars kunnen hun verdiende Robux omwisselen voor echt geld via het Developer Exchange (DevEx)-programma van Roblox.

‘Make curiosity great again!’

‘Innovatie begint heel klein. Deze jongeren van nu zijn jullie klanten van 2040’, aldus Vera. Onderzoek en doorgrond dus nu al die nieuwe trends, en ontwikkel op basis daarvan tijdig nieuwe proposities, zodat je niet te laat bent als in 2040 - of veel eerder - die tsunami van een nieuwe megatrend op je af komt, zo spiegelde Vera voor. ‘Dat kan alleen maar als je nieuwsgierig bent naar wat er op je af komt. Je moet je medewerkers curiosity niet leren, maar je moet het faciliteren door in jouw organisatie een cultuur te creëren waarin je nieuwsgierigheid aanjaagt en ondersteunt. “Make curiosity great again!”.


​​Blijf op de hoogte: ontvang wekelijks de PRINTmatters nieuwsbrief in je inbox