Eerste Blanco “Draw how you feel-meal”-doosjes van McDonald’s
McDonald’s heeft voor het eerst blanco Happy Meal®-doosjes gelanceerd. Als onderdeel van een samenwerking met BBC Children in Need heeft McDonald's de iconische rode Happy Meal®-doos in het Verenigd Koninkrijk en Ierland tijdelijk vervangen door een gelimiteerde witte versie. De actie heeft als doel kinderen aan te moedigen hun emoties te uiten en hun creativiteit de vrije loop te laten. Dit is onderdeel van een bewustmakingscampagne over geestelijke gezondheid, om gesprekken tussen kinderen en hun families op gang te brengen.
Vorig jaar verwijderde McDonald's de bekende glimlach van de Happy Meal®-doos, als gespreksstarter voor kinderen en hun families om over hun gevoelens te praten. In 2025 gaat dit nog een stap verder, want de Happy Meal®-doos wordt een hulpmiddel voor jonge kunstenaars in het Verenigd Koninkrijk en Ierland om hun gevoelens op een leuke en fantasierijke manier te verkennen. Nog tot en met dinsdag 18 november zijn er miljoenen dozen en kleurpotloden voor kinderen verkrijgbaar zijn in de McDonald's-restaurants in het VK en Ierland.
73% van de kinderen van 5 tot 10 jaar praat tijdens tekenen makkelijker over gevoelens
De gelimiteerde “Draw how you feel-meal” (teken hoe je je voelt)-dozen zijn uitgebracht naar aanleiding van nieuw onderzoek in opdracht van McDonald's, waaruit bleek dat vier op de tien (42%) kinderen van 5 tot 10 jaar moeite hebben om met volwassenen te praten over hoe ze zich voelen. Bijna driekwart (73%) zegt dat ze het makkelijker vinden om over hun gevoelens te praten tijdens het tekenen. Het onderzoek toont ook aan dat 21% van de kinderen zegt dat ze graag kleuren om zichzelf te uiten wanneer ze negatieve emoties voelen, en 43% wanneer ze positieve emoties voelen.
Het onderzoek, uitgevoerd onder ruim 2.000 Britse ouders en hun kinderen van 5 tot 10 jaar, wijst ook uit dat 88% van de ouders het makkelijker vindt om met hun kinderen over gevoelens te praten wanneer ze creatief bezig zijn. 47% zegt dat creatieve activiteiten hen helpen een band op te bouwen en opener met hun kinderen te praten. Een op de vijf (19%) ouders vindt dat de maatschappij niet genoeg doet om kinderen aan te moedigen hun emoties openlijk te uiten. Om ouders te helpen deze gesprekken op gang te brengen, hebben McDonald's en BBC Children in Need een reeks gratis bronnen gecreëerd op de Family Hub.
Creativiteit als uitlaatklep
‘Kunst en creativiteit kunnen kinderen een uitlaatklep bieden wanneer woorden niet genoeg zijn’, aldus Simon Antrobus, Chief Executive Officer van BBC Children in Need. ‘Bij Children in Need weten we dat sterke, ondersteunende relaties tussen kinderen en de belangrijke mensen in hun leven cruciaal zijn om hun zorgen te verlichten en hun emotionele welzijn te ondersteunen. Maar we weten ook dat het niet altijd eenvoudig is om te weten waar te beginnen met deze gesprekken. We zijn verheugd deze campagne te steunen, die van een simpele Happy Meal-box een leuk, gezinsvriendelijk hulpmiddel maakt voor expressie en verbinding, iets waar elk gezin gebruik van kan maken om samen te komen.’
‘Onze samenwerking met BBC Children in Need heeft McDonald's geholpen een cruciale rol te spelen in de ondersteuning van jongeren in het Verenigd Koninkrijk en Ierland,’ zegt Ben Fox, Senior Vice President, Chief Marketing Officer, McDonald's UK & Ireland. ‘Door bijna vier miljoen Happy Meal®-boxen in beperkte oplage te lanceren, kunnen we gezinnen in restaurants en thuis bereiken via McDelivery®, omdat we hen de tools bieden om creatief te zijn en gesprekken te stimuleren die het welzijn van kinderen bevorderen.’
Klanten kunnen via de McDonald's-app het equivalent van hun MyMcDonald's Rewards-punten doneren aan BBC Children in Need, en in restaurants doneren bij kiosken en kassa's.
Bron en afbeelding: McDonald’s.
Blijf op de hoogte: ontvang wekelijks de PRINTmatters nieuwsbrief in je inbox